Wednesday, February 19, 2014

KAJIAN BERKAITAN “PENGLIBATAN PELAJAR-PELAJAR UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA DALAM BADAN BERUNIFORM, PERSATUAN DAN KELAB HANYA UNTUK MELENGKAPKAN KONTRAK PEMBELAJARAN (LC) ATAU SUKARELA”.


tugasan semester 2 tahun 1 sesi 2012/2013 : ZZZT 1062 PEMBANGUNAN DIRI II





TAJUK:
“PENGLIBATAN PELAJAR-PELAJAR UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA DALAM BADAN BERUNIFORM, PERSATUAN DAN KELAB HANYA UNTUK MELENGKAPKAN KONTRAK PEMBELAJARAN (LC) ATAU SUKARELA”.


NAMA AHLI KUMPULAN :
  1)      MASYITA BINTI MOHD HADI                             A141089
 2)      NURUL SAFINAS BINTI M. HANAFIAH            A141813
  3)      FATINAH BINTI MOHD NAZIR                           A141698
  4)      AFAF LIYANA BINTI HARIS                                A137471
  5)      ROZIANA BINTI MAZRAH                                   A142418
  6)      MISS FATEEMOH MATEMAI                              A138709
  7)      NURUL FATIHAH BINTI IBRAHIM                    A141187
NAMA PENSYARAH :
            DR AZWIRA BIN ABDUL AZIZ


SENARAI KANDUNGAN

1.0 Pengenalan
1
2.0 Objektif kajian
2
3.0Permasalahan kajian
2
4.0 Dapatan kajian
3
            4.1 pengelasan kategori
5
            4.2 jumlah aktiviti yang disertai
7
            4.3 pandangan terhadap keberterusan sistem LC
9
            4.4 permasalahan utama
10
            4.5 cadangan
11
5.0 Kesimpulan
13
6.0 Senarai rujukan
14
7.0 lampiran
15
            7.1 skrip temubual
16
            7.2 contoh borang soal selidik
18



1.0 PENGENALAN
Penglibatan pelajar-pelajar universiti kebangsaan Malaysia dalam badan beruniform, persatuan dan kelab hanya untuk melengkapkan kontrak pembelajaran (LC) atau sukarela mahupun kerana minat. Persoalan ini timbul berikutan oleh reaksi yang pelbagai dalam kalangan pelajar di universiti ini mengenai keperluan kredit LC. Penglibatan pelajar ini sebenarnya telah ditetapkan oleh pihak universiti untuk para pelajar mendapatkan kredit (LC) mengikut jumlah yang telah ditetapkan sebagai salah satu syarat untuk pelajar menamatkan pengajian dengan cemerlang. Namun, persoalan minat mahupun terpaksa ini timbul disebabkan ramai pelajar universiti merasa terbeban dengan perkara ini. Dengan ini, kami sekumpulan ingin mengenalpasti dengan lebih mendalam lagi mengenai penglibatan pelajar-pelajar dalam aktiviti-aktiviti yang dijalankan di luar bilik kuliah. Seperti yang sedia maklum tugas seorang pelajar di universiti bukan semata-mata untuk mendapatkan pembelajaran sahaja, namun para pelajar juga mesti mempunyai kelebihan-kelebihan lain contohnya kemahiran kerja berkumpulan, kemahiran berkomunikasi, kemahiran menyelesaikan masalah dan mempelajari cara-cara untuk membahagikan masa dengan lebih baik. Dengan adanya kemahiran-kemahiran tersebut pelajar akan lebih mempunyai keyakinan diri bila berhadapan dengan orang lain. Selain itu, kemahiran-kemahiran tersebut juga dapat dimanfaatkan apabila sudah berkerja kelak. Disamping itu, dizaman penuh cabaran ini kemungkinan besar peluang pekerjaan terhad, dengan adanya kemahiran-kemahiran tersebut dapat memberi kelebihan kepada seorang garaduan universiti bagi mengisi kekosonagan pekerjaan tersebut.

2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Objektif utama kajian ini dilakukan adalah untuk mengenalpasti adakah penglibatan pelajar-pelajar universiti kebangsaan Malaysia dalam badan beruniform, persatuan dan kelab hanya untuk melengkapkan kontrak pembelajaran (LC) atau kerana faktor minat dan sukarela. Objektif  kedua adalah untuk mengenalpasti apakah kekangan ataupun permasalahan yang dihadapi oleh para pelajar atau mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia ini dalam menglibatkan diri dalam sebarang aktiviti kelab, persatuan mahupun sukan. Seterusnya, kajian juga dibuat bagi mengenalpasti akan cara-cara yang terbaik untuk meningkatkan minat pelajar universiti kebangsaan Malaysia untuk terlibat secara langsung dalam aktiviti yang dijalankan sama ada di falkulti mahupun di kojej masing-masing mengikut pandangan para pelajar.

3.0 PERMASALAHAN KAJIAN
Dalam kajian ini, permasalahan yang dibahaskan ialah penglibatan para pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia dalam aktiviti unit beruniform, kelab dan persatuan. Adakah penglibatan mereka itu adalah kerana faktor minat, mahupun faktor memenuhi keperluan kredit LC sahaja.


4.0 DAPATAN KAJIAN

                data kajian dirumuskan melalui jawapan mahasiswa dan mahasiswi Universiti Kebangsaan Malaysia melalui pengedaran borang soal selidik. Merujuk kepada soalan yang berbunyi “pada pendapat anda, adakah sistem kredit kontrak pembelajaran yang dilaksanakan suatu yang membebankan?”. Terdapat pelbagai respon yang diperoleh. Terdapat yang menjawab “ya”, “membebankan”, “sangat membebankan”, dan “amat membebankan”. Tidak kurang juga yang menjawab “tidak”, dan “tidak sama sekali”. Malah terdapat juga yang memberi jawapan “mungkin”. Masing-masing memiliki alasan yang tersendiri.
                Antara alasan yang diberikan bagi menganggap sistem kontrak pembelajaran ini sebagai suatu yang membebankan ialah penentuan kredit yang terlalu banyak untuk dipenuhi. Terdapat juga yang berpendapat bahawa mereka tidak mempunyai masa yang cukup untuk terlibat dengan aktiviti berikutan jam kredit yang banyak dan mereka perlu mengikuti pelbagai mesyuarat yang diadakan bahkan setiap hari. Pelajar juga menyatakan bahawa pelajaran mereka terabai dan tidak mempunyai masa untuk mengulangkaji pelajaran kerana keletihan yang dihadapi. Tidak kurang juga yang khuatir pada mesyuarat yang diadakan pada waktu malam, menghalang mereka memberi komitmen yang sepenuhnya terhadap mesyuarat program yang diadakan yang mana seterusnya akan mempengaruhi pemberian kredit LC mereka.
                Manakala bagi responden yang berpendapat bahawa sistem LC ini tidak membebankan, terdapat yang menyatakan bahawa aktiviti LC yang melibatkan “outdoor” sebagai suatu yang menyeronokkan. Bahkan, sistem ini dianggap bertujuan membina “soft skill” dan disiplin dalam diri pelajar universiti. Aktiviti yang disertai juga meningkatkan pengalaman pelajar untuk kegunaan masa hadapan. Tidak kurang menarik juga bagi pelajar yang berpendapat bahawa tanpa sistem LC ini, pelajar tidak akan melibatkan diri dalam aktiviti badan beruniform, persatuan, kelab bahkan aktiviti sukan yang dianjurkan.
                Di samping itu, pendapat-pendapat lain yang diperoleh termasuklah seperti bergantung kepada diri individu masing-masing iaitu sekiranya pelajar mampu mengatur masa dengan baik, maka sistem LC ini tidaklah membebankan. Namun sebaliklah jika pelajar itu tidak  bijak menguruskan masanya, maka ia akan merasa terbeban oleh sistem ini. begitu juga dengan aspek minat pelajar. Sekiranya seseorang pelajar itu berminat dan sememangnya aktif, maka sistem kontrak LC ini tidak menjadi masalah baginya dan begitulah sebaliknya. Di samping itu, terdapat pelajar yang bersetuju bahawa sistem ini tidaklah membebankan, namun sistem perlaksanaannya yang sentiasa berubah-ubah serta maklumat mengenainya sering tidak sampai kepada pelajar secara holistik. Hal ini termasuklah sistem dua (2) kredit untuk satu semester. Sistem baru ini dianggap membebankan oleh kebanyakan pelajar dimana ianya berbeza dengan sistem-sistem yang lepas. Kemudian menerusi pengetahuan rakan-rakan yang lain pula, didapati bahawa sistem LC masih tidak berubah dan masih serupa dengan sistem yang sebelumnya. Maka dapat dilihat bahawa maklumat itu tidak desampaikan secara keseluruhan sehingga ada pelajar yang tidak mendapat maklumat mengenainya.
               


4.1 PENGELASAN KATEGORI

Berdasarkan kajian yang dilakukan melalui kaedah soal selidik, hasil kajian telah dibahagikan kepada tiga (3) kategori atau kelompok pelajar iaitu kategori pelajar yang menyertai aktiviti secara sukarela dan menganggap sistem LC tidak membebankan, kategori pelajar yang menyertai secara sukarela tetapi menganggap sistem LC membebankan, dan kategori pelajar yang menyertai aktiviti secara tidak sukarela dan menganggap sistem LC adalah membebankan. Untuk memperjelaskan lagi, berikut merupakan kategori-kategori yang disebutkan :
Kategori A : menyertai aktiviti secara sukarela dan menganggap sistem LC tidak membebankan
Kategori B : menyertai aktiviti secara sukarela tetapi menganggap sistem LCmembebankan
Kategori C : menyertai aktiviti secara tidak sukarela dan menganggap sistem LCmembebankan.


Jadual 1 : kategori pelajar/responden
Jumlah pelajar ( % )
Kategori A
Kategori B
Kategori C
Lelaki
20.00
23.33
6.67
Perempuan
20.00
21.67
8.33



Rajah 1 :




Berdasarkan carta bar di atas, seramai 24 orang responden iaitu 12 orang lelaki dan 12 orang perempuan menyertai aktiviti persatuan, kelab dan sukan yang dianjurkan secara sukarela dan menganggap sistem LC itu sebagai suatu yang tidak membebankan. Manakala seramai 14 orang  lelaki dan 13 orang perempuan pula turut menyertai sebarang aktiviti secara sukarela. Namun begitu, mereka berpendapat bahawa sistem LC itu sebagai membebankan. Sebahagian kecilnya yang tersisa pula tidak suka terlibat dengan aktiviti dan menganggap sistem LC itu sebagai membebankan iaitu seramai 4 orang lelaki dan 5 orang perempuan.


  

4.2 JUMLAH AKTIVITI YANG DISERTAI

Melalui borang soal selidik, responden juga turut diminta untuk menyertakan jenis-jenis aktiviti yang disertai. Menurut hasil kutipan, kebanyakan aktiviti yang disertai ialah aktiviti yang melibatkan kolej masing-masing sahaja. Daripada jadual 3, dapat dilihat bahawa jumlah pelajar yang menyertai aktiviti yang kurang daripada tiga jenis aktiviti adalah lebih ramai berbanding pelajar yang menyertai aktiviti melebihi tiga jenis aktiviti. Bagi pelajar yang kurang menyertai aktiviti, jumlah pelajar wanita lebih banyak berbanding pelajar lelaki. Ini menunjukkan bahawa pelajar wanita kurang aktif dalam mengikuti aktiviti yang diadakan.


Jadual 2 : Aktiviti yang Disertai Pelajar




Berdasarkan graf, didapati seramai 32 orang pelajar yang menyertai aktiviti yang kurang daripada tiga jenis aktiviti. Manakala seramai 28 orang pelajar pula menyertai pelbagai jenis aktiviti melebihi tiga jenis aktiviti. Seramai 32 orang yang menyertai aktiviti kurang daripada tiga jenis itu, majoritinya hanya menyertai satu atau dua aktiviti sahaja iaitu aktiviti kolej (contohnya KAPREZA,TG2KM dan program makan malam kolej), dan program anak angkat (mengikut negeri masing-masing). Bagi pelajar yang menyertai hanya satu aktiviti, aktiviti yang disertai adalah aktiviti kelab iaitu Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM), PALAPES, dan juga SUKSIS. Kesemua aktiviti yang disenaraikan tersebut membolehkan pelajar mendapatkan LC. Oleh itu dapat dilihat bahawa pelajar-pelajar ini menyertai satu atau dua aktiviti sahaja itupun aktiviti yang mempunyai LC. Terdapat sebilangan pelajar yang hanya menyertai program seperti PALAPES sahaja, ataupun SUKSIS sahaja tapi tidak menganggap sistem LC itu tidak membebankan. Namun sememangnya aktiviti yang mereka sertai itu telahpun menjanjikan kredit LC yang penuh selama tiga tahun, maka sudah tentu sistem tersebut tidak menjadi beban bagi mereka kerana tidak perlu bersusah payah untuk mengejar LC tersebut.
Namun begitu, berdasarkan pemerhatian terhadap respon pelajar di dalam borang soal selidik yang diedarkan, sejumlah pelajar telah menyertai pelbagai aktiviti melebihi daripada tiga jenis aktiviti namun masih menganggap sistem LC itu suatu yang membebankan. Antara aktiviti yang disertai termasuklah aktiviti kemasyarakatan, kebudayaan, aktiviti-aktiviti sukan, kursus kesenian, kursus-kursus kaunseling, nasyid dan sebagainya. jelas dilihat bahawa aktiviti-aktiviti ini adalah berdasarkan minat pelajar, tidak mengambil kira sama ada aktiviti itu menyediakan LC ataupun tidak.
           


4.3 PANDANGAN TERHADAP KEBERTERUSAN SISTEM LC

Kajian juga dijalankan bagi mendapatkan pandangan pelajar mengenai keberterusan program LC. Menerusi soal selidik, pandangan pelajar tentang persoalan “patutkan sistem LC dikurangkan ataupun dikekalkan/ditingkatkan telah dikenalpasti iaitu seperti carta berikut :



Carta 3 : Pandangan Pelajar Akan Keberterusan Sistem LC


Merujuk kepada carta diatas, sebanyak 45.83 peratus pelajar bersetuju sekiranya jumlah kredit LC dikurangkan manakala sebanyak 37.50 peratus berkata ianya perlu dikekalkan mahupun ditingkatkan. Selebihnya iaitu sebanyak 16.67 peratus pelajar mengatakan tidak pasti akan keberterusan sistem LC tersebut.



4.4 PERMASALAHAN UTAMA
Berdasarkan hasil kajian, dapat dilihat menerusi jadual yang disediakan bahawa dua permasalahan utama yang menjadi kekangan para penuntut UKM untuk terlibat secara aktif dalam sebarang aktiviti ialah kekangan masa dan kekangan peraturan yang dianggap membebankan. Sebagai contohnya, para pelajar harus memenuhi bilangan jam kredit yang ditetapkan, mesyuarat yang diadakan pada waktu malam, dan pelbagai peraturan yang lain menyebabkan pelajar berasa terbeban.

Jadual 4 : Permasalahan utama pelajar


Daripada 60 orang responden, seramai 37 orang bersetuju bahawa mereka mengalami kekangan masa untuk beraktiviti manakala 13 orang tidak bersetuju dengannya. Selebihnya pula tidak begitu pasti akan perkara ini. seterusnya, daripada 60 orang responden itu juga, seramai 33 orang bersetuju bahawa peraturan yang ditetapkan untuk mendapatkan kredit LC adalah membebankan. Seramai sembilan orang tidak pasti dan seramai 18 orang tidak bersetuju dengannya.



4.5 CADANGAN
Akhir sekali, kajian turut mengambil kira pendapat para responden mewakili pelajar-pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia dalam inisiatif yang paling dominan dalam meningkatkan minat pelajar dalam menyertai pelbagai jenis aktiviti yang dianjurkan. Hasil kajian adalah seperti carta pai dibawah:


Carta 5 : Lima Inisiatif Paling Dominan

  
Berdasarkan carta, lima inisiatif paling dominan dalam menarik minat pelajar untuk menyertai aktiviti dan kegiatan yang diadakan dikenalpasti melalui kaedah soal selidik yang dijalankan. Kaedah utama menurut responden Universiti Kebangsaan Malaysia  ialah kaedah menyediakan program yang menarik dan pelbagai. Maksudnya disini ialah mereka menginginkan pelbagai aktiviti yang sesuai dengan minat mereka ditambah pula dengan jaminan mendapat kredit LC. Manakala langkah kedua pula ialah penyediaan insentif wang dan elaun tambahan. Seperti unit beruniform, mereka dibekalkan dengan elaun dan LC. Hal ini sangat menarik minat pelajar. Nnamun begitu, tidak semua pelajar boleh terpilih untuk turut serta dengan unit beruniform tersebut kerana mereka harus mengikuti ujian fizikal dahulu untuk menentukan sama ada mereka layak atau tidak untuk menyertai. Sekiranya mereka gagal melepasi ujian tersebut, maka mereka tidak boleh menyertai unit beruniform tersebut. seterusnya, pelajar mencadangkan bahawa kontrak pembelajaran (LC) perlu diberi untuk setiap aktiviti yang diadakan. Hal ini kerana terdapat segelintir pelajar yang merungut bahawa mereka menyertai pelbagai aktiviti yang mereka minati tetapi tidak semua mendapatkan LC. Hal ini menyebabkan mereka perlu menyertai lebih banyak aktiviti sehingga berlaku percanggahan waktu dalam jadual mereka. Langkah keempat pula ialah menyediakan lebih banyak aktiviti atau program yang bercorak kemasyaraktan. program yang bercorak kemasyarakatan dipercayai amat perlu dalam memupuk semangat kemasyarakatan dan menanam nilai kasih sayang serta menambah keyakinan pelajar dalam menyertai aktiviti. Langkah terakhir yang mendapat majoriti undian oleh para responden ialah penyediaan program yang sesuai dengan kemampuan dan keselesaan pelajar. Contohnya, aktiviti yang dijalankan sesuai dengan usia pelajar bagi membolehkan mereka turut terlibat secara aktif dalam aktiviti yang disertai.



5.0 KESIMPULAN

Melalui hasil kajian, dapat dilihat bahawa pandangan pelajar melalui sistem Kontrak Pembelajaran (LC) ini adalah berbeza mengikut pandangan masing-masing. Namun begitu, secara keseluruhannya, seperti yang dijangkakan bahawa majoriti pelajar menganggap sistem LC ini sebagai suatu yang membebankan dan perlu dikurangkan. Hal ini bukanlah kerana mereka tidak minat sama sekali dalam menyertai sebarang aktiviti yang dianjurkan, namun perlaksanaan sistem itu sendiri menyebabkan pelajar merasa terbeban. Sebagai contohnya, mesyuarat yang dijalankan perlulah mengikut jam yang ditetapkan. Oleh itu, terlalu banyak mesyuarat yang perlu diadakan dan dihadiri bagi memenuhi syarat tersebut dan seterusnya mendapatkan dua kredit tersebut. selain itu, tidak semua aktiviti yang disertai itu menyediakan kredit LC. Bahkan apabila pelajar mengikuti pelbagai aktiviti, belum tentu lagi mereka akan mendapatkan kredit yang mencukupi. Maka pelajar perlu mencari aktiviti yang terdapat pemberian kredit LC. Hal inilah yang dianggap membebankan oleh para pelajar universiti ini. hal ini kerana menurut hasil yang diperolehi, ramai pelajar masih berminat dalam aktiviti luar, aktiviti lasak, mahupun aktiviti kemasyarakatan. Tidak dinafikan bahawa sistem yang dilaksanakan ini adalah untuk menjamin penyertaan pelajar yang bertujuan membina keyakinan diri pelajar disamping kelebihan-kelebihan yang lain. Namun mereka masih mengalami masalah kekangan masa dan konflik terhadap sistem perlaksanaan kredit LC tersebut.


6.0 SENARAI RUJUKAN

Sumber buku
Bahari.A. (2006). Menjadi Sukarelawan. Petaling Jaya : Qarya Sdn. Bhd
Bahari.A.(2002; 2005). Menghayati Kerja Sukarela. Petaling Jaya: Qarya Sdn Bhd
Yahaya.A.Sejauhmanakah Budaya Kesukarelaan Boleh Dipupuk Melalui Persatuan? Fakulti Pendidikan: Universiti Teknologi Malaysia Skudai Johor.

Sumber internet
 Bahari.A. Belia Dan Sukarelawan .( June 5,2011). Retrieved May 1,2012, from http://www.sukarelawanmalaysia.com/v1/artikel-teks-pembentangan/122-Belia-dan-Kesukarelawan.html       
Yahaya.N.Sukarela. Retrieved May 1,2012, fromhttp://eprints.utm.my/5998/1/Aziziyahsukarela3.doc.pdf



7.0  LAMPIRAN 

Temubual Pelajar antarabangsa (Thailand)
soalan: Assalamualaikum, selamat sejahtera.
Responden: Waalaikumusalm,selamat sejahtera.
soalan: Saya mewakili kumpulan untuk menemuramah saudari tentang tajuk projek kami,boleh tanya sedikit?
Responden: Boleh .
soalan: Awak perkenalkan diri awak.
Responden: Saya Miss Nasreen dari Fakulti Ekonomi dan Pengurusan tahun 2.
soalan: Adakah anda pernah menyertai program-program anjuran universiti?
Responden: Pernah, aktiviti anjuran universiti, kolej, fakulti dan persatuan.
soalan: Persatuan apa yang awak sertai?
Responden: Persatuan pelajar Thai.
Pesoalan: Adakah sistem LC membebankan?
Responden: Sistem LC tidak membebankan kerana bagi saya. Pelajar antarabangsa bukan sahaja ingin belajar tetapi juga ingin menambah pengalaman hidup ditempat orang dengan menyertai aktiviti-aktiviti di universiti dan pelajar perlu pandai membahagikan masa antara belajar dan berpesatuan.
Pesoalan: Anda menyertai program tersebut secara sukarela atau terpaksa?
Responden: Sebenarnya atas diri kita sendiri kita kena pilih program yang kita suka kerana kita ada hak untuk memilih.
Pesoalan: Adakah anda mempunyai masaalah dalam berkomunikasi di sini?
Responden: Mula-mula memang sukar untuk memahami sebab tidak biasa dengan bahasa yang digunakan disini.
Pesoalan:Kalau sukar untuk memahami bahasa melayu Malaysia, bahasa apa yang awak guna berkomunikasi?
Responden: Bahasa melayu kampung (Bahasa melayu patani).
Pesoalan: Dekat sekolah dulu gina bahasa apa?
Responden: Bahasa Thai (di gunakan sebagai bahasa standard)

No comments:

Post a Comment