tugasan semester 2 tahun 1 sesi 2012/2013 : SKAP 1053 PRINSIP PENGURUSAN PERNIAGAAN

REVELL
GLOBAL SDN. BHD.
NAMA
AHLI KUMPULAN :
NURUL
SAFINAS BINTI M. HANAFIAH
A141813
MASYITA
BINTI MOHD
HADI
A141089
FATINAH
BINTI MOHD
NAZIR A141698
NURUL
FARHANA ASHIKIN BINTI MOHD LAZIM
A141327
NOR
ARZIAN BINTI ABD
WAHAB
A138625
SITI
KHADIJAH BINTI
MIDIN A142383
NAMA
PENSYARAH :
DR.
SURAIYA BINTI ISHAK
1.0
PENGENALAN
Pada
awalnya, kumpulan kami memutuskan untuk mengkaji syarikat Multi Level Marketing
(MLM) iaitu syarikat P-Life. Namun begitu, kami menghadapi masalah dalam
mendapatkan maklum balas daripada pihak syarikat P-Life tersebut. e-mel yang
kami telah hantar tidak mendapat maklum balas daripada pihak syarikat tersebut.
oleh itu, kami memutuskan untuk menghubungi syarikat tersebut. namun demikian,
kami dimaklumkan untuk menunggu maklum balas pihak atasan mereka selama
seminggu. Namun setelah menunggu selama seminggu, maklum balas masih juga tidak
kami perolehi. Setelah berbincang dengan ahli kumpulan dan meminta pendapat
pensyarah iaitu Dr. Suraiya Bt Ishak, kami akhirnya memutuskan untuk menukar
syarikat kajian kami. Syarikat yang kami pilih kemudiannya ialah syarikat
Revell Global.
Bagi
mendapatkan maklumat dengan lebih lengkap dan mendekati dengan lebih jelas lagi
kepada Revell Global Marketing, kami memutuskan untuk menghubungi pihak stokis
yang kami dapati melalui internet untuk disoal selidik. Setelah mandapatkan
tarikh dan masa yang dipersetujui bersama, kami sekumpulan bergerak ke alamat
No 37, Jalan Wangsa Delima 2a, Seksyen 5 KLSC111 Wangsa Maju di Kuala Lumpur
untuk menemui stokis Revell bernama Nuraisyah Bt Md Anis di kedai beliau.
Beliau kemudiannya menjelaskan kepada kami dengan lebih dekat lagi mengenai
syarikat Revell Global tersebut.
Antara
objektif kumpulan kami dalam mengkaji syarikat yang berbentuk Multi Level
Marketing (MLM) ini adalah untuk memahami maksud sebenar perniagaan MLM. Selain
itu, kami juga ingin mengetahui sejauh mana syarikat MLM ini berupaya memberi
keuntungan kepada ahli dan masyarakat. Disamping itu juga, kami juga ingin
mengetahui perbezaan syarikat MLM yang sebenar dengan perniagaan yang hanya
bertopengkan nama MLM ini.
Akhir
sekali, selain daripada objektif utama yang ingin kami kaji, kami telah
mendapat input-input tambahan dan juga penting seperti pelan pemasaran, cabaran
perniagaan, prestasi, potensi dan juga tanggungjawab sosial yang dijalankan
oleh syarikat Revell Sdn. Bhd.
2.0
LATAR BELAKANG SYARIKAT
Syarikat
Revell Global ditubuhkan pada bulan April 1988. Revell Malaysia telah
berkembang secara dinamik. Moto penubuhan Revell Global ini ialah Everybody can
buy, everybody can do, everybody can achieved. Manakala visinya pula adalah
untuk menjadi pemain global yang berinovatif dengan mencemerlangkan kehidupan
pengedarnya. Revell Global mempunyai ibu pejabat yang terletak di Kuala Lumpur
dan mempunyai cawangan di Kota Kinabalu, Sabah dan di Kuching, Sarawak.
Seterusnya, Revell Global terus meluaskan pasaran ke luar negara seperti di
Singapura (Revell Singapore Pte Ltd), Indonesia (PT Revell Indonesia), dan
Brunei. Akan datang, Revell Global akan meluaskan pasarannya ke Myanmar dan
Vietnam.
Manakala cawangan Revell Global yang terletak di Wangsa Maju dimana kami
melakukan kajian pula mula bertapak seawal tahun 1997 yang diasaskan oleh
Saadah Badrus dengan bernamakan Saadah Badrus Enterprise. Saadah Badrus mula
menceburkan diri kedalam perniagaan ini seawal tahun 1994. Beliau kini telahpun
barsara dan meninggalkan kedai tersebut kepada anak-anak beliau untuk
diuruskan. Nuraisyah Bt Md Anis merupakan salah seorang anak beliau yang
bergiat aktif. Sehingga kini, Puan Aisyah memiliki seramai lapan ratus ribu
ahli manakala seramai dua ratus ribu ahli bergiat aktif dalam menjalankan
perniagaan Revell ini.
3.0
DEFINISI MULTILEVEL MARKETING
Multilevel
Marketing atau lebih dikenali dengan MLM yang juga digelar pemasaran
bertingkat-tingkat ialah satu sistem yang menggerakkan barangan atau
perkhidmatan melalui jaringan pengedar. Ahli menerima pendapatan dengan
memperkenalkan barangan atau perkhidmatan kepada orang lain serta merekrut dan
melatih rakan-rakan tajaan untuk menduplikasi cara ini.
Seorang
UPLINE akan menaja seorang rakan kongsi untuk menjadi ahli dalam kumpulan
rangkaiannya. Rakan kongsi tersebut digelar DOWNLINE. UPLINE akan memikul
tanggungjawab untuk melatih rakan kongsinya pada peringkat awal sehingga
DOWNLINE tersebut sudah mampu untuk membuat tajaan dan penjualan untuk
mengembangkan perniagaannya.
Oleh
itu, secara kesimpulannya, MLM ini menuntut ahlinya untuk saling bekerjasama
antara satu sama lain. Pemikiran ‘Untuk berjaya, kita mesti menjayakan orang
lain’ menjadi pegangan kepada mereka yang ingin berjaya dalam perniagaan
berbentuk MLM.
4.0
DAPATAN KAJIAN
4.1
PELAN PEMASARAN
Untung
Runcit (+/- 20 %)

BONUS
PRESTASI PENGEDAR (DPB 4-14 %)
· Bonus
prestasi bermula daripada hanya PV50.
· Tiada
kelayakan semula diperlukan. Semua pencapaian adalah tetap.
· Kelayakan
bonus prestasi adalah secara akumulatif, dari tarikh mula menyertai Revell.
· Jualan
bulanan Pencapaian SGM hanyalah PV50.
PENGEDAR
PV50
4%
PENYELIA
B
PV300
7%
PENYELIA
A
PV1,500
10%
PENGURUS
KUMPULAN
PV3,000
14%
BONUS
PENCAPAIAN KETUA PENGURUS KUMPULAN (SGMAB 6%)
Mencapai
jumlah jualan kumpulan sebanyak PV5,000 atau lebih dalam satu bulan sementara
mengekalkan jualan peribadi bulanan sekurang-kurangnya PV50.
BONUS
PEMBINAAN KETUA PENGURUS KUMPULAN SGM GANGSA, PERAK, EMAS, PLATINUM (6-13 %)
SGM
GANGSA: Membina 1 SGM yang layak dan mempunyai PV2,000 dari kumpulan yang lain.
SGM
PERAK : Membina 2 SGM yang layak
SGM
EMAS : Membina 3 SGM yang layak
SGM
PLATINUM: Membina 4 SGM yang layak
Ketua
Pengurus Kumpulan Gangsa
a) Membina
1 ketua pengurus kumpulan dan
b) Mencapai
jualan kumpulan PV2,000 atau lebih daripada kumpulan lain pada bulan yang sama.
Ketua
Pengurus Kumpulan Perak
a) Membina
2 ketua pengurus kumpulan pada bulan yang sama.
Ketua
Pengurus Kumpulan Emas
a) Membina
3 ketua kumpulan pengurus kumpulan pada bulan yang sama
Ketua
Pengurus Kumpulan Platinum
a) Membina
4 ketua pengurus kumpulan pada bulan yang sama.
Bonus
Pencapaian Pengarah Kumpulan (GDAB - 1%)

Anda
mencapainya bila anda:
a) Mencapai
jumlah jualan kumpulan sebanyak PV5,000 atau lebih dalam satu bulan dan
b) Membina
3 atau lebih ketua pengurus kumpulan ( dari orang yang berlainan).
Bonus
Global Ketua Pengarah Kumpulan (1%)

Anda
mencapainya bila anda:
a) Membina
3 atau lebih ketua pengurus kumpulan (dari orang yang berlainan) dan
b) Membina
seorang atau lebih pengarah kumpulan.
Program
Kereta Revell (4%)
Anda
mencpainya bila anda selama 4 bulan dalam masa setahun fiscal mencapai antara
cara-cara berikut:

Rm
3,888 untuk bayaran cengkeram kereta anda dan rm 550 bagi bayaran ansuran
setiap bulan yang anda layak (selepas pencapaian program kereta).
Program
Kereta Revell
Insentif
tambahan

4.2
STRATEGI PEMASARAN
1. Promosi
ahli.
Kumpulan
untuk Kestabilan, Program Kereta Revell, Insentif Pelancongan Revell.
· pelan
pemasaran Revell yang unik membolehkan ahlinya melonjakkan permulaan perniagaan
ahli dengan terus berkongsi peluang bersama hanya empat orang rakan. Rakan
tersebut seterusnya dibantu dalam membina rangkaian mereka dan ahli boleh
bermula daripada posisi pertama ahli tersebut sebagai Usahawan Baru sehingga ke
posisi tertinggi di Revell, SGD Super Crown sementara membantu rakan kumpulan
mereka.
· Setiap
pengedar Revell mempunyai peluang melancong iaitu apabila perniagaan Revell
ahli telah mencapai tahap tertentu, dia akan diundang melancong ke destinasi
antarabangsa.
2. Pengedaran.
Revell
Update merupakan majalah bulanan Revell yang mengandungi informasi padat
tentang produk, tips dan teknik mempertingkatkan perniagaan, pengumuman
terkini, produk terbaru, aktiviti syarikat yang akan datang dan sebagainya.
3. Sistem
Stokis Revell dan i-Revell Center.
Berdasarkan
prestasi, Revell akan memberi ganjaran insentif dan subsidi operasi kepada
stokis. Revell telah memulakan kedai konsep runcit, i-Revell Center yang
menawarkan persekitaran profesional untuk membeli belah mahupun memulakan
perniagaan. Matlamatnya ialah untuk memudahkan mendapatkan produk-produk Revell
dari setiap kawasan.
4. Fokus
produk.
Revell
menawarkan produk yang lebih kepada berbentuk produk keperluan harian dan
produk kesihatan. Antaranya, syarikat menyediakan produk-produk pencuci lantai,
sabun basuh, sabun mandi, disamping produk-produk untuk kecantikan seperti alat
solek, krim kecantikan, dan pencuci muka. Seterusnya, produk berfokuskan
kesihatan turut disediakan termasuklah Kopi Min yang baik untuk menghilangkan
migrain, dan mencerdaskan otak.
5. Harga
Oleh
kerana sasaran pasaran syarikat Revell ini adalah kepada golongan sederhana dan
rendah, maka harga yang ditawarkan adalah rendah dan sangat berpatutan.
Contohnya, produk kecantikan yang berharga RM30 ke bawah. Manakala bagi produk
pencuci lantai dan dapur berharga RM15 kebawah. Produk-produk ini sangat
perpatutan seperti yang terdapat di pusat membeli-belah malah produk ini
memiliki kelebihan pada setiap satunya. Contohnya, air sabun cuci boleh
digunakan sebagai baja yang boleh meningkatkan tumbesaran tumbuhan seperti
tomato.
6. Berinteraktif
di Revell2U dan ePELUANG.
Akses
revell distributor e-office, revell2U, untuk mendapatkan pengalaman
membeli-belah 24 / 7 secara online.
4.3
POTENSI PERNIAGAAN
Syarikat Revell Sdn Bhd mempunyai potensi perniagaan yang tersendiri iaitu dari
segi produk yang ditawarkan mempunyai pakej yang lengkap iaitu dari segi
makanan, minuman, produk kecantikan, kebersihan serta bahan pencuci yang
diperlukan dalam aktiviti kehidupan seharian. Selain itu, potensi Syarikat
Revell juga dilihat mempunyai potensi yang besar apabila dapat mengembangkan
perniagaannya ke luar negara seperti Myanmar, Vietnam, Indonesia, Brunei Dan
Singapura dan penubuhan Revell Global bagi menyelaraskan perniagaan yang
bertaraf global antara negara-negara ini.
Seterusnya potensi perniagaan ini kepada pengguna atau ahli ialah dapat menjana
pendapatan tanpa had walaupun hanya dengan pelaburan yang kecil. Hal ini kerana
perniagaan ini berteraskan perniagaan MLM, jadi hasil keuntugan itu akan
dibahagi mengikut keuntungan serta pangkat kita didalam perniagaan itu.
Tambahan lagi, perniagaan ini dianggap fleksibel kerana peniaga boleh
beroperasi hanya daripada rumah tanpa perlu menyediakan kedai. Hal ini kerana
kad keahlian yang dimiliki oleh peniaga atau stokis merupakan lesen perniagaan
bagi peniaga-peniaga Revell. Oleh itu, mereka tidak perlu risau jika ada pihak
yang membahaskan hal ini kerana pihak Revell telah mendapat kelulusan untuk
berbuat sedemikian.
Akhir sekali ialah perniagaan ini juga memberi peluang untuk golongan bawahan
untuk mencipta kejayaan sambil dapat membantu orang lain untuk mencipta
kejayaan serta mencapai taraf hidup yang lebih baik. Tetapi ahli atau peniaga
haruslah konsisten dan tetap bersama dalam perniagaan ini agar hasil yang lebih
baik dapat dilihat apabila saling bekerjasama. Bak kata pepatah, bersatu teguh,
bercerai roboh.
4.4
CABARAN PERNIAGAAN
1. Persaingan.
Dalam
menjalankan perniagaan yang berbentuk Multi Level Marketing (MLM), cabaran yang
harus dihadapi ialah cabaran persaingan. semakin hari semakin banyak syarikat
atau perniagaan yang berbentuk MLM ditubuhkan. pasaran sasaran semakin
berkurang kerana harus bersaing dengan syarikat-syarikat yang baru. Selain itu,
timbul juga kes dimana terdapat skim cepat kaya yang bertindak menipu pelanggan
dan perniagaan palsu yang bertopengkan nama MLM menyebabkan timbul persepsi
buruk pelanggan terhadap perniagaan berbentuk MLM.
2. Kaedah
pengedaran.
Pada
dasarnya, produk Revell ini tidak menggunakan kaedah pengedaran yang meluas.
Produk mereka pernah dipaparkan di dalam majalah namun hanya dalam kuantiti
yang sedikit. Antara inisiatif mereka untuk memperkenalkan produk Revell ini
hanyalah melalui laman web sosial iaitu facebook dengan cara
memperkenalkan kepada kenalan-kenalan rapat mereka untuk meluaskan pasaran.
3. Penglibatan
ahli.
Selain
itu, cabaran yang turut dihadapi oleh syarikat Revell Global ini ialah
penglibatan ahli yang tidak menyeluruh. Antara ahli yang ada, terdapat beberapa
orang ahli yang tidak menjalankan tugas dan gerak kerja seperti yang
dijangkakan.
4. Tiada
masa terluang
Bagi
mencapai kejayaan yang sebenar dalam menjalankan perniagaan ini memerlukan
pengorbanan yang besar terutamanya dari segi masa. Mereka perlu menghadiri
pelbagai mesyuarat dan seminar serta aktiviti-aktiviti yang dianjurkan mahupun
berjumpa pelanggan. Oleh itu, tiada masa yang benar-benar dapat diperuntukkan
bersama ahli keluarga.
4.5
PRESTASI PERNIAGAAN
Antara
prestasi syarikat Revell selama ia beroperasi hinggalah sekarang ialah mendapat
pengiktirafan antarabangsa iaitu syarikat MLM pertama dianugerahkan pada
seluruh jabatan ISO-International Standard Organisation (18/12/ 2002 -
17/12/2011) dan Ahli korporat Persatuan Jualan Langsung Malaysia (DSAM). Selain
itu, hasil perhubungan yang baik Revell Global Sdn Bhn dengan pihak Kerajaan
telah mendapat sokongan baik daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan
Hal Ehwal Pengguna Plan Pemasaran telah menjadikan mereka contoh dalam
Direktori Jualan Langsung 2000.
Nama
(SGM) keatas disiarkan dan disenaraikan dalam Revell Update. Sijil dan hadiah
pada Kongsi Jaya mencapai program kereta diraikan dan Double, Triple Diamond,
Crown, and Super Brown dijulang pada konvensyen tahunan.
Selain
itu, syarikat menawarkan pelbagai produk. Sebelum ini, syarikat Revell hanya
bermula dengan lapan jenis produk manakala sekarang mempunyai lebih daripada
400 jenis produk. Produk dibahagikan kepada sembilan kategori. Jualan syarikat
lebih stabil dan sejarah menunjukkan syarikat yang menawarkan sedikit pilihan
tidak tahan lama.
Tanggungjawab
sosial merujuk kepada suatu kepercayaan bahawa fungsi sesebuah organisasi dan
seseorang pengurus sebagai pembuat keputusan harus berasaskan kepentingan
sosial dan ekonomi masyarakat. Tanggungjawab sosial membolehkan sesebuah firma
perniagaan membantu menyelesaikan masalah-masalah sosial masyarakat dan pada
masa yang sama menuju ke arah pencapaian matlamat utama firma, iaitu
memaksimumkan keuntungan firma. Peniaga perlu memaksimumkan kesan-kesan positif
dan meminimumkan kesan-kesan negatif terhadap masyarakat dalam setiap
tindakannya. Tanggungjawab sosial peniaga terhadap masyarakat boleh dibahagikan
kepada tiga aspek yang berikut :
(a) Aspek
Ekonomi, iaitu menghasilkan keluaran yang benar-benar diperlukan dalam
masyarakat.
(b) Aspek
Perundangan, iaitu mematuhi segala peraturan dan undang-undang yang telah
dikuatkuasakan semasa menjalankan perniagaannya.
(c) Aspek
Sosial, iaitu melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti sukarela dan menghulurkan
bantuan seperti memberi derma dan bantuan kewangan serta memberii
sokongan moral terhadap projek-projek kemasyarakatan.
Revall
Global Sdn Bhd juga banyak melakukan tanggungjawab sosial kepada masyarakat di
samping menjamin keuntungan syarikat. Antara tanggungjawab sosial yang yang
dijalankan oleh Syarikat Revell Global Sdn Bhd dari aspek ekonomi ialah
menghasilkan keperluan yang benar-benar diperlukan oleh masyarakat. Revell
Global Sdn Bhd telah memasarkan produk mereka yang merangkumi keperluan asas
untuk penjagaan diri. Bermula dari penjagaan kecantikan, penjagaan kesihatan,
penjagaan peribadi, penjagaan rumah, serta penjagaan kenderaan. Di samping
menawarkan harga yang berpatutan serta berkualiti ia mampu memenuhi keperluan
dan kehendak individu. Ini merupakan salah satu tanggungjawab sosial iaitu
memudahkan pengguna memperoleh barangan yang berkualiti dan mampu milik. Revell
Global Sdn Bhd telah menjaga tanggungjawab sosial ini dengan menubuhkan kilang
untuk penghasilan produk-produk mereka iaitu Reko Industries Sdn. Bhd, Reniplas
Sdn. Bhd dan Intercoist Sdn. Bhd. Oleh itu, mereka dapat mengawal harga yang
ditawarkan dalam pasaran serta menghasilkan produk-produk yang memenuhi
permintaan penduduk.
Dari
aspek perundangan pula, Syarikat Revell Global Sdn Bhd telah mematuhi segala
peraturan dan undang-undang yang telah dikuatkuasakan semasa menjalankan
perniagaan.
Dalam
aspek sosial, Syarikat Revell Global Sdn Bhd telah melibatkan diri mereka dalam
aktiviti-aktiviti sosial dan menghulurkan bantuan dari segi kewangan dan
sokongan moral. Contohnya dengan menjadi ahli Revell Global Sdn Bhd, seseorang
individu akan memperoleh kelebihan-kelebihan kepada diri mereka dan keluarga.
Antara kelebihan-kelebihannya adalah mendapat khairat kematian sebanyak RM200,
mendapat bantuan dan anugerah bagi kecermerlangan anak-anak dalam Ujian
Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sebanyak RM200, insurans kemalangan sebanyak
RM10,000 dan program pelancongan. Hal ini menunjukkan mereka masih memberi
tanggungjawab sosial kepada masyarakat. Selain itu, syarikat Revell Global Sdn
Bhd turut menyumbangkan sumbangan kepada rumah anak-anak yatim serta persatuan
golongan terencat akal.
5.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya,
kumpulan kami telah mendapati bahawa syarikat Revell Global ini telah pun
bertapak di dunia perniagaan MLM ini selama 25 tahun sejak tahun 1988.
Seterusnya, Revell Global telah berjaya melebarkan sayap perniagaannya ke
beberapa buah negara di Asia Tenggara seperti Indonesia, Singapura Dan Brunei.
Selain itu, Syarikat Revell Global juga akan mengembangkan perniagaannya ke
negara Myanmar dan Vietnam. Tambahan pula, Syarikat Revell Global telah
meningkatkan ganjaran kepada ahli yang setia untuk memastikan kerja yang lebih
konsisten dan menyeluruh. Contohnya, insentif pelancongan dalam dan luar negara
serta Program Kereta Percuma Revell.
Syarikat
Revell Gobal juga telah menambah bilangan jenis produk mereka iaitu daripada 8
jenis produk kepada 400 jenis produk. Produk ini juga termasuklah produk
penjagaan kebersihan,produk kecantikan dan produk kesihatan dan boleh dikatakan
syarikat revell telah mengeluarkan produk daripada segala aspek secara
menyeluruh iaitu produk penjagaan dari hujung rambut sehingga hujung kaki.
Akhir
sekali, kami juga telah dapat memahami apa yang dimaksudkan dengan perniagaan
Multi Level Marketing (MLM) dengan lebih mendalam serta dapat mengetahui serba
sedikit selok belok perniagaan yang berlandaskan perniagaan MLM.
6.0
RUJUKAN
Azizi
mohamad. Berjaya dalam MLM. http://www.azizimohamad.com/Berjaya_Dalam_MLM.pdf
Mokhar
pet, noor Azman Hasan, Rafidah Manap. edisi kedua 2010. ace ahead teks stpm
pengajian perniagaan kertas 2. penerbit : oxford fajar sdn.bhd.
Nuraisyah
Bt Md Anis. 2013. Perniagaan MLM Syarikat Revell Global, Kuala Lumpur. Temu
bual, 04 dan 16 mei.
Revell
Global. 2012. Revell2U . http://revellglobal.com/index2.php.
Rusidan
Rajap. 2013. Global Business. http://revellnetwork.com/.
Saadah
badrus. 2013. Penubuhan Syarikat Saadah Badrus Enterprise, Kuala Lumpur. Temu
bual, 16 mei.
7.0
LAMPIRAN
SARANAN
PRODUK
No
|
Kategori
|
Produk
|
1
|
Kesihatan
jantung
|
CMD,
Nature C, Gingko, Health Sock
|
2
|
Kecantikan
kulit
|
CMD,
Nature C, Within, Reveille, Collagen, Sabun lulur, Bluu Salt Spa, Bluu Skin
Cream
|
3
|
Kesihatan
peredaran darah
|
CMD,
gingko, Klenz, FIR Health Sock
|
4
|
Kesihatan
paru-paru (perokok)
|
CMD,
Nature C, Teh SOD, Garlic, Hidro D, Midori
|
5
|
Kesihatan
penghadaman
|
CMD,
Klenz, Nature C, Midori
|
6
|
Nutrisi
anak
|
CMD,
Nature C, Goats Milk Tablet, Teh SOD
|
7
|
Kesihatan
Imun
|
CMD,
Nature C, Klenz, Garlic, Within
|
8
|
Nutrisi
ahli sukan
|
CMD/
Hidro C, Midori, Goat Milk Tablet
|
9
|
Kesihatan
Hati
|
CMD,
Klenz, Garlic, Within, Midori, Teh SOD
|
10
|
Ibu
Hamil
|
CMD,
Nature C, FIR Health Sock, Goat Milk Tablet
|
11
|
Kesihatan
wanita
|
CMD,
Within, Reveille Collagen, Jamu Kenasih, Teh SOD, Suri Qaseh Feminine Wash
|
12
|
Pakej
langsing
|
Hidro
D, Reveille Collagen, Garlic, Teh SOD
|
13
|
Wanita
Menapaus
|
Hidro
D, Reveille Collagen, Garlic, Teh SOD
|
14
|
Pakej
Detoks
|
CMD,
Klenz, Garlic, Midori, Teh SOD, Air iON HEALTH, bluu Salt Spa, Mori-Noki
|
15
|
Kecerdasan
Mental
|
CMD,
Gingko
|
16
|
Masalah
Kulit
|
CMD,
Nature C, Garlic, Midori, Sabun Asante, Bluu Salt Spa
|
17
|
Anti-penuaan
|
CMD,
Nature C, Klenz, Within, Reveille Collagen
|
18
|
Masalah
prostat
|
Hydro
D, Within, Jamu Satria Vigor
|
19
|
Demam
|
CMD/
Air iON HEALTH, Nature C, Garlic
|
20
|
Insomnia
|
Teh
SOD, FIR Health Sock, ION-3, CMD
|
21
|
Tekanan
darah tinggi/ kolesterol tinggi
|
CMD/
Hydro D, Garlic, Teh SOD, HidroD
|
22
|
Keputihan
|
CMD,
Midori, Jamu Kenasih Dara Gold, Garlic
|
23
|
Kencing
Manis
|
CMD,
Garlic, Midori/Teh SOD, Klenz
|
24
|
Sembelit
|
CMD,
Teh SOD, Klenz, ION-3
|
25
|
Asma/
lelah
|
Hydro
D, Garlic, Gingko
|
26
|
Leukemia/
cegah kanser
|
Hydro
D, Teh SOD, Garlic, Within
|
27
|
Gout
|
CMD,
Midori, Teh SOD, Mori-Noki
|
28
|
Pening
|
CMD,
Nature C, Teh SOD, Gingko
|
29
|
Artritis
|
Hydro
D, Within, Reveille Collagen, Goat Milk Tablet
|
30
|
senggugut
|
CMD,
Midori, Teh SOD, Jamu Kenasih Gold
|
31
|
Kebas
kaki dan tangan
|
CMD,
Gingko, Midori, FIR Health Sock
|
32
|
Kulit
jerawat
|
CMD,
Nature C, Midori, Garlic, Teh SOD, Klenz
|
33
|
Kulit
jeragat
|
Hydro
D, Within, Midori, Reveille Collagen
Luaran
: BIO-14A, BB Cream
|
34
|
Kesihatan
lelaki
|
CMD,
Within, Jamu Satria Vigor, Teh SOD, Gingko
|










No comments:
Post a Comment