tugasan semester 2 tahun 1 sesi 2012/2013 : SKPD 1013 PENGANTAR SAINS SOSIAL

SKPD
1013
PENGANTAR
SAINS SOSIAL
“JELASKAN
PERHUBUNGAN ANTARA INDIVIDU, MASYARAKAT, DAN BUDAYA”
NAMA AHLI KUMPULAN :
MOHAMAD FARID BIN EMBOK
MOSIK A141184
MASYITA BINTI MOHD HADI A141089
MOHD HAFIZ BIN MOHD
HARRIS A141241
NAMA PENSYARAH :
PUAN KALTHUM BINTI
IBRAHIM
SENARAI
KANDUNGAN
NO
|
SENARAI
|
HALAMAN
|
1.0
|
PENGENALAN
|
1
|
2.0
|
INDIVIDU
|
2
|
3.0
|
MASYARAKAT
|
8
|
4.0
|
BUDAYA
|
15
|
5.0
|
ISU-ISU BERKAITAN INDIVIDU,
MASYARAKAT, DAN BUDAYA
|
20
|
6.0
|
KESIMPULAN
|
23
|
7.0
|
RUJUKAN
|
24
|
2.0
INDIVIDU
2.1
DEFINISI INDIVIDU
Ensiklopedia bebas, Wikipedia bahasa Indonesia menyatakan istilah individu
itu bermaksud unit terkecil dalam kelompok manusia yang membentuk sesebuah
masyarakat sejagat. Dalam ilmu sains
sosial pula, individu pula bermaksud bahagian-bahagian kecil dalam kelompok
masyarakat yang besar. Antara contoh yang dapat dilihat dengan mudah adalah dalam
sesebuah keluarga. Pada kebiasaannya, sesebuah keluarga itu mestilah mempunyai
ahli-ahli yang khusus, barulah ianya dapat dipanggil sebagai sebuah keluarga,
iaitu terdiri daripada ayah, ibu, abang, kakak, adik dan sebagainya. Ayah, ibu,
dan ahli keluarga yang lain itu merupakan individu dalam kelompok sosial
tersebut. Ahli dalam keluarga ini tidak
dapat dipecah-pecahkan lagi kepada unit yang lebih kecil kerana inilah yang
membentuk sebuah keluarga, kemudiannya membentuk kelompok yang lebih besar
lagi, iaitu sebuah masyarakat.
Mengikut Kamus
Dewan Edisi Keempat, individu itu bermaksud,
“orang perseorangan, manusia seorang diri, terutamanya apabila dianggap sebagai
berbeza daripada yang lain: tidak dapat kita nafikan betapa besar pengaruh buku
ke atas seseorang ~; keindividuan sifat yang membezakan seseorang daripada yang
lain: ia tidak membenarkan anggota-anggota masyarakat menonjolkan-nya”.
Maksud di atas mengukuhkan lagi bahawa individu itu merupakan manusia yang
memiliki ciri-ciri tertentu yang berbeza-beza dengan individu lain. Henson dan
Eller (1999), dalam bukuya Educational Psychology for Effective Teaching,
menerangkan perbezaan individu merujuk kepada ciri-ciri atau sifat-sifat
manusia yang mempunyai potensi sama ada memajukan keupayan seseorang (seperti
optimistic, sentiasa berani mencuba) atau membataskan keupayaan seseorang untuk
belajar dalam persekitaran sekolah (seperti takut melakukan kesilapan, takut
bertanya).
Papalia
(2001) pula menyatakan seseorang manusia itu berbeza dari segi jantina, berat,
bentuk badan, kesihatan tahap tenaga, personaliti dan emosi. Faktor
persekitaran pula seperti gaya hidup keluarga, sosio-ekonomi keluarga,
persekitaran sekolah dan rumah serta komuniti masyarakat di sekelilingnya.
Nota
Powerpoint - http://www.slideshare.net/love8586/slide-perbezaan-individu
2.2
TEORI-TEORI INDIVIDU
1)
TEORI
FUNGSIONALISME
Teori ini mengandaikan pelbagai aspek atau bahagian dalam
sesuatu masyarakat mempunyai fungsi-fungsi tersendiri tetapi ia saling
berkaitan dan bergantungan untuk mencapai keharmonian, kesepaduan, kestabilan,
dan keseimbangan dalam proses pembentukan dan perkembangan masyarakat. Dalam
mencapai keseimbangan yang diinginkan, perubahan yang berlaku pada sesuatu
bahagian akan menyebabkan berlakunya perubahan pada bahagian-bahagian lain.
Bahagian-bahagian yang dimaksudkan adalah institusi-institusi sosial,
amalan-amalan dan pelbagai proses sosial.
Teori fungsionalisme menyamakan masyarakat dengan
organisma biologi. Teori ini beranggapan bahawa manusia merupakan biologi yang
dapat menyara hidup mereka dan dapat mengekalkan
keseimbangan apabila menghadapi alam sekitarnya yang mengganggu. Analoginya adalah
seperti badan manusia yang mempunyai pelbagai organ yang mempunyai fungsi
masing-masing dan saling bekerjasama dalam memastikan tubuh badan menjadi
sihat. Begitu juga dalam konteks kehidupan manusia dalam masyarakat, institusi
sosial, amalan, dan proses-proses sosial mestilah saling bergantungan agar
dapat memenuhi kehendak dan keperluan masyarakat. Hal ini akan membantu
mewujudkan kesinambungan dan mengekalkan struktur dalam masyarakat itu sendiri.
Oleh itu, institusi sosial amalan sosial dan
proses-proses sosial menyumbang kepada
kestabilan dan kesepaduan keseluruhan masyarakat dan anggota-anggotanya dan
bukannya kepada individu-individu tertentu dalam sesebuah masyarakat itu.
2)
TEORI KONFLIK
Teori konflik ini mementingkan peranan konflik dalam
proses perkembangan masyarakat. Teori ini muncul disebabkan reaksi kepada teori
fungsionalisme yang tidak dapat memberi penerangan jelas mengenai perubahan dan
perkembangan masyarakat dari segi konflik sosial.
Konflik
bermaksud pertentangan secara langsung dan sedar antara individu atau kumpulan
untuk mencapai matlamat secara bersama. Unsur-unsur penting mengenai proses
konflik dalam kehidupan bersosial ini melibatkan proses pertentangan,
permusuhan, kekalahan, dan kemenangan, kuasa dan kepentingan. Konflik merupakan
perkara biasa yang sering terjadi dalam kehidupan bermasyarakat.
Thomas Hobbes, pengkaji dan falsafah dalam sejarah sains
sosial barat mula-mula sekali menarik perhatian kita kepada unsur konflik dalam
perkembangan masyarakat. Beliau berpendapat bahawa manusia itu sentiasa
berkonflik antara satu sama lain, (“a war of all againt all”).
Karl Marx pula mengatakan punca konflik adalah daripada
hubungan sosial dan proses pengeluaran. Konflik ini berlaku kerana terdapat dua
kumpulan manusia yang bertentangan dalam proses pengeluaran, iaitu kumpulan
pemilik sumber pengeluaran yang digelar Borjuis dan kumpulan pekerja
yang digelar Ploritariat. Konflik ini berlaku kerana kumpulan Borjuis
mengeksploitasi para pekerja dengan memberi upah yang tidak setimpal dengan
tenaga kerja buruh mereka. Manakala, pekerja pula membantah kerana upah yang
diberikan sedikit dan keadaan tempat kerja yang kurang memuaskan.
Mengikut pendapat para pengkaji lain, konflik adalah
fenomena sosial yang penting. Lewis Coser (1956) dalam bukunya bertajuk Functions
of Social Conflict berpendapat bahawa konflik bukan sahaja bertugas untuk
memecah-belahkan susunan sosial masyarakat, tetapi ia memelihara susunan sosial
yang sedia ada.
Konflik juga dikatakan turut memperkuat organisasi
sosial. Menurut Ralf Dahrendorf (1959) dalam bukunya Class dan Class
Conflict in Industrial Society, menyatakan bahawa konflik berlaku antara
kumpulan utama sebagaimana yang dinyatakan oleh Marx, iaitu terdapat kumpulan
buruh yang dibahagi-bahagikan mengikut kepakaran yang berlainan. Dahrendorf
berpendapat bahawa proses konflik ini menjadi rumit dengan adanya pelbagai
kumpulan dan juga proses mobiliti sosial, sebagai contoh mobiliti manusia
akibat pertukaran pekerjaan. Beliau menganggap konflik sosial mempunyai dua
peranan iaitu menyumbang kepada integrasi sisitem sosial dan membawa kepada
perubahan sosial.
2.3 PERANAN INDIVIDU
I.
INDIVIDU DAN ALLAH
Sebagai
hamba Allah s.w.t yang daif, seseorang perlulah sentiasa merendah diri dan
takut kepada penciptanya. Dengan adanya perasaan takwa dan taat pada segala
perintah yang diturunkan-Nya. Segala perkara-perkara mungkar sama ada meliputi
dosa-dosa kecil mahupun yang besar dapat dielakkan daripada berlaku.
Menurut
keimanan yang tinggi kepada Allah mampu membendung manusia daripada melakukan
perbuatan zina. Keimanan yang tinggi mampu mengawal nafsu dan keinginan manusia
yang berteraskan kebendaan. Perbuatan zina merupakan salah satu perbuatan yang
tergolong dalam dosa-dosa besar yang amat dimurkai Allah s.w.t. Seseorang yang
sentiasa mendekatkan dirinya kepada Allah dengan seikhlas hati pasti mendapat
darjah keimanan yang tinggi lalu dapat mengawal nafsu daripada melakukan amalan
terkutuk itu.
Orang-orang
yang beriman akan berasa aman dan tenteram. Mereka akan berasa bersyukur dengan
apa-apa yang telah ditentukan oleh Qada’ dan Qadar Allah s.w.t. Sebagai contoh,
jika seseorang itu sudah terjebak dengan penzinaan dan akhirnya mengandungkan
anak yang tidak sah taraf. Mereka akan berusaha memohon keampunan daripada yang
Esa serta percaya bahawa dugaan yang dilaluinya itu adalah satu ujian untuk
menguji keimanan dan kesabarannya.
Akhirnya,
jika keimanan yang tinggi kepada Allah sudah tertanam dalam diri individu yang
terlibat, ia akan berusaha membendung diri, keluarga dan masyarakat dari
terjebak dengan perbuatan mungkar yang pernah dilakukannya. Justeru itu masalah
pembuangan bayi akan dapat dikurangkan dan seterusnya membendungnya dari terus
menjadi lebih serius.
II.
INDIVIDU DAN MASYARAKAT
Hubungan
individu dengan masyarakat juga penting. Hubungan ini perlu kerana tidak ada
manusia di dunia ini mampu hidup bersendirian tanpa bantuan daripada orang
lain. Setiap manusia memerlukan individu lain dalam meneruskan kelangsungan
hidup mereka.
Justeru
itu, pematuhan terhadap perundangan yang diciptakan Allah s.w.t perlu dalam
mengatur cara manusia itu berinteraksi antara satu sama lain bagi membentuk
keluarga, jiran, masyarakat, negara, ekonomi, kebudayaan, pendidikan dan
sebagainya juga termasuk dalam bidang hubungan individu dengan individu lain.
Kesempurnaan sesebuah masyarakat hanya akan tercapai dengan adanya sikap saling
tolong-menolong, bekerjasama, dan perpaduan dalam kalangan mereka.
Hal
ini dapat diselaraskan jika ada undang-undang yang dilaksanakan. Dengan adanya
pelaksanaan peraturan tersebut, maka hak
setiap anggota masyarakat atau individu akan terselamat daripada
pencerobohan daripada pihak lain. Melalui kes pembuangan bayi yang semakin
berleluasa ini, komponen masyarakat perlulah memainkan peranan mereka dengan
sebaik-baiknya, iaitu melaksanakan segala macam cara atau kaedah yang dapat
membendung masalah sosial ini daripada terus berleluasa.
Setiap
ahli dalam institusi keluarga memainkan peranan yang amat besar dalam
membendung masalah sosial ini, terutama ibu dan bapa kerana keluarga merupakan
komponen masyarakat yang paling hampir dengan individu remaja. Pendidikan awal
mengenai asas-asas agama perlulah diterapkan sejak kecil kepada setiap ahli keluarga.
Hal ini demikian kerana pendedahan awal mengenai ilmu-ilmu agama ini mampu
membina asas keimanan yang kukuh dalam diri seseorang individu itu terhadap
Allah yang menciptakan sekalian alam.
III.
PENGHASILAN KEBUDAYAAN
Cara
hidup dan cara berfikir sesuatu kumpulan itu adalah sesuatu yang dipanggil
sebagai kebudayaan. Mengikut apa yang telah dibincangkan, manusia yang
berhubung antara individu dengan individu lain akan menghasilkan sebuah budaya
yang sesuai dengan gaya hidup bermasyarakat yang diamalkan. Dalam konteks kes
pembuangan bayi yang berlaku kini, peruntukan undang-undang yang dibuat oleh
masyarakat, pemantauan daripada pihak keluarga dan masyarakat dalam akan
menghasilkan budaya saling bekerjasama, tolong-menolong dan permuafakatan dalam
sesebuah institusi masyarakat itu sendiri. Penghasilan budaya ini akan
menghasilkan satu nilai sosial yang berteraskan kepercayaan di mana akan wujud
hubungan yang amat baik dalam kalangan masyarakat (e’spirit d’corp).
apabila semangat ini wujud dalam setiap diri individu yang ada, maka
budaya-budaya asing dan keji yang bertentangan dengan syarak dan norma
masyarakat akan mudah dicegah dan dibendung sepertimana budaya pembuangan bayi
yang sudah berlaku ini.
3.0 MASYARAKAT
3.1 DEFINISI MASYARAKAT
Menurut wikipedia bahasa Malaysia, masyarakat merupakan
istilah yang menerangkan komuniti manusia yang tinggal bersama-sama. Masyarakat
juga dikatakan sebagai jaringan perhubungan antara pelbagai individu. Perkataan
masyarakat (society) ini berasal
daripada Latin iaitu Societas yang
bermaksud “perhubungan baik dengan orang lain”. Perkataan societas diambil dari socius
yang bererti “teman”. Maka makna masyarakat itu adalah berkait rapat dengan apa
yang dikatakan sosial. Ini bermakna telah tersirat dalam kata masyarakat itu
bahawa ahli-ahlinya mempunyai kepentingan dan matlamat yang sama. Maka
masyarakat selalu digunakan untuk menggambarkan rakyat sesebuah masyarakat.
Para ahli antropologi sosial pula selalunya merujuk
masyarakat pada orang yang buta huruf, menghasilkan pengeluaran sendiri,
mempunyai adat istiadat, mempunyai tempat tinggal khusus, dan mempertahankan
peraturan sosial. Manakala pendukung fahaman konflik seperti Robert Lynd, C.
Wright Mills, Lewis Coser (1947) dan Dahrendorf (1959), melihat masyarakat sebagai
kumpulan berbagai-bagai institusi seperti ekonomi, politik, pendidikan yang
sering tidak berpadu antara satu sama lain. Selain itu, ada juga yang
menggunakan istilah masyarakat sebagai sinonim dengan negara atau peradaban
(civilization).
Menurut Peter L. Berger (1929), definisi masyarakat
adalah suatu keseluruhan yang kompleks hubungan manusia yang luas sifatnya.
Pengertian keseluruhan kompleks dalam definisi tersebut bermaksud keseluruhan
itu terdiri atas bahagian-bahagian yang membentuk suatu kesatuan. Sebagai
contohnya, dalam tubuh manusia terdapat bahagian-bahagian yang membentuk suatu
sistem seperti jantung, hati, dan paru-paru. Kesatuan daripada
bahagian-bahagian tersebut membentuk sistem yang dinamakan manusia. Begitu juga
dengan masyarakat, di mana didalamnya terdiri daripada bahagian-bahagian yang
membentuk hubungan sosial. Contohnya, perhubungan antara guru dengan murid,
hubungan antara ibu bapa dengan anak-anak,hubungan atasan dengan bawahan, yang
keseluruhan hubungan yang luas itu disebut sebagai masyarakat.
Hubungan-hubungan ini walaubagaimanapun berjalan mengikut suatu sistem yang
teratur. Contohnya, anak murid yang menghormati guru, orang bawahan menghormati
orang atasan dan sebagainya. oleh itu, Peter L. Berger juga mendefinisikan
masyarakat yang menunjukkan pada suatu sistem interaksi. Interaksi ini membawa
kepada maksud “tindakan” (action) yang terjadi paling kurang antara dua orang
yang pengaruh mempengaruhi perilakunya.
Menurut Gidding (1904) pula dalam bukunya Reading in Descriptive and Historical
Sociology (1904), mentakrifkan masyarakat sebagai a group of individuals cooperating for the achievement of any subject
of common interest or utility. Sedangkan Westernmark (Wwesternmark, 1894)
membataskannya kepada a group of
individuals living in a cooperative live. Sementara McIver (McIver, 1961)
dalam bukunya society menggambarkan
masyarakat sebagai the system of social
relationship in and through which we live.
Berdasarkan definisi-definisi itu dan definisi lain yang
dikemukakan sehingga termasuklah yang dikemukakan Gillian dan Gillian (1954:
139), maka dapatlah dirumuskan bahawa masyarakat itu merupakan kesatuan hidup
makhluk-makhluk manusia yang terikat oleh suatu sistem adat istiadat yang
tertentu (Koentjaraningrat, 1970: 82).’
3.2 KONSEP
PENTING MASYARAKAT
Dari perspektif sosiologi, terdapat dua pembahagian atau
dua konsep penting tentang masyarakat. Dua konsep penting ini dikemukakan oleh
seorang ahli sosiologi German bernama Ferdinand Tonnies. Dua konsep masyarakat
yang diperkenalkan oleh beliau ialah konsep masyarakat Gemeinschaft dan
masyarakat Gessellschaft. Dua konsep beliau ini amat terkenal dalam mengelaskan
jenis-jenis masyarakat, susunan sosialnya, dan juga hubungan-hubungan sosial
yang terdapat dalam sesebuah masyarakat itu.
3.2.1
MASYARAKAT GEMEINSCHAFT
Masyarakat Gemeinschaft dicirikan sebagai golongan
masyarakat yang memiliki hubungan yang kuat antara ahli keluarga, persahabatan,
dan perkumpulan. Gemeinschaft juga dikenali sebagai komuniti yang kecil bentuk
dan saiznya.
Masyarakat Gemeinschaft dicirikan sebagai bersifat primery iaitu sebuah perhubungan yang
rapat dan bersemuka. Perhubungan dalam masyarakat Gemeinschaft ini adalah lebih
intim secara tradisi dan kegiatan kerana memiliki suatu matlamat yang
sama.sebagai contohnya, perhubungan individu terhadap ahli keluarga dan saudara
mara dan mereka tinggal bersama dalam satu tempoh masa yang lama.
anggota-anggota ini memiliki idea yang sama seperti dari segi keagamaan dan
sebagainya. oleh itu, dikatakan wujud perasaan kekitaan dalam anggota
masyarakat berbentuk Gemeinschaft ini.
Kesimpulannya, masyarakat Gemeinschaft ini merupakan
sebuah kelompok masyarakat yang mempunyai hubungan sosial berasaskan
kekeluargaan dan ikatan persahabatan yang rapat dimana melalui perhubungan ini,
telah wujud perasaan kekitaan dalam kalangan anggotanya. Institusi yang
terpenting pula merupakan institusi keluarga dimana setiap keluarga mempunyai
peranan. Justeru itu, masyarakat berbentuk Gemeinschaft ini sentiasa membantu
dan memberi perakuan yang kuat kepada nilai-nilai sosial.
3.2.2
MASYARAKAT GESSELLSCHAFT
Masyarakat Gesellschaft ini pula merupakan terbalikan
daripada masyarakat Gemeinschaft. Gesellschaft dikatakan sebagai Society of Contract iaitu dimana
perhubungan antara masyarakatnya adalah lebih kepada berbentuk perjanjian dan
lebih formal. Oleh yang demikian, hubungan antara anggota masyarakat tidaklah
kuat, ciri-ciri kemesraan dan unsur keramahan adalah tidak wujud.
Hubungan-hubungan sosial yang wujud pula adalah lebih
khusus dan impersonal. Ini bermakna interraksi antara anggotanya adalah
individualistik dan saling tidak percaya.
Oleh itu, ahli dalam anggota masyarakat ini saling bersaingan antara
satu sama lain dan bertujuan untuk kepentingan individu sahaja. Interaksi dan
tanggungjawab pula berdasarkan perjanjian iaitu hubungan yang bersifat
sekunder. Hal ini menjadikan anggota masyarakatnya akan sentiasa bersaing
sekaligus menjadikan mereka lebih bersifat individualistik. Hubungan
Gesellschaft menurut hujah Tonnies, telah menjadi dominan dalam masyarakat
moden.
Pola interaksi bentuk Gessellschaft ini pula terdapat
pembahagian tugasan dan peranan yang khusus. Terdapat institusi lain yang
melibatkan individu selain keluarga. Ikatan antara dua orang anggota bergantung
kepada matlamat organisasi dan minat peribadi. Tingkah laku dibentuk mengikut
peraturan dan undang-undang kawalan sosial merupakan tanggungjawab pihak-pihak
yang berkuasa.
3.3 PERKEMBANGAN
EVOLUSI MASYARAKAT.
Dalam melihat evolusi sesebuah masyarakat, perspektif
sosiologi menjuruskan kepada beberapa tahap atau peringkat iaitu proses evolusi
masyarakat. Evolusi masyarakat ini merupakan sebuah perubahan atau peralihan
tahap sesuatu masyarakat ke arah yang lebih baik. Perkembangan evolusi
masyarakat adalah diukur melalui tahap perkembangan dan kegiatan-kegiatan
ekonomi sesebuah masyarakat. Perkembangan evolusi masyarakat ini terbahagi
kepada empat aspek.
3.3.1
MASYARAKAT MEMBURU DAN MENGUMPUL
Masyarakat memburu dan bercucuk tanam ini merupakan
masyarakat yang menggunakan teknologi mudah untuk memburu binatang dan bercucuk
tanam. Masyarakat ini muncul bersama-sama dengan kemunculan manusia hingga
kira-kira 10 ribu tahun lampau.
Dari segi populasi, mereka tinggal dalam kelompok-kelompok yang kecil.
Selalunya saiz kelompok ini tidak melebihi 15 orang. Kebanyakan anggota pula
mempunyai hubungan persaudaraan.
Kegiatan ekonomi utama mereka ialah memburu dan bercucuk tanam. Mereka
memburu menggunakan alat-alat primitif seperti tombak, dan panah. Begitu juga
dalam masyarakat bercucuk tanam, mereka mengguanakan kayu dan sebagainya. kaum
lelaki akan memburu binatang manakala wanita pula bercucuk tanam. Kebanyakan
masyarakat ini hidup berpindah-randah.
Kepercayaan mereka terhadap kuasa ghaib tetap ada walaupun mereka kurang
pengetahuan tentangnya. Mereka menganuti agama ‘animisme’ dan mempunyai
‘shaman’ iaitu seorang yang mahir tentang hal keagamaan. Shaman amat dipercayai
dalam menentukan kejayaan, keselamatan dan perlindungan semasa memburu.
3.3.2 MASYARAKAT BERKEBUN DAN MENTERNAK
Masyarakat ini wujud antara 10 ribu tahun dahulu menggantikan masyarakat
pemburu. Peralihan ini mengambil masa beribu-ribu tahun. masyarakat ini
merupakan masyarakat yang mengusahakan ladang menggunakan alat tangan yang
mudah. Masyarakat postoral pula ialah
masyarakat yang kehidupan mereka bersumberkan binatang ternakan. Masyarakat
perkebunan pertama muncul di Timur Tengah dan Asia.
Populasi mereka lebih kompleks dan mereka tinggal dalam
saiz masyarakat yang lebih besar mencapai 1000 orang. Kebanyakan mereka
mempunyai hubungan persaudaraan. Mereka hidup berpindah-randah untuk mencari
tanah subur dan kawasan penternakan yang baru.
Kegiatan ekonomi utama mereka menternak dan berkebun.
Masyarakat perkebunan lebih nayak di Timur Tengah dan Asia. Masyarakat penternak
pula banyak di Eropah dan Afrika. Di sesetengah tempat pula mereka
menggabungkan penternakan dengan perkebunan. Ini menghasilkan lebih banyak
sumber makanan. Selain itu, mereka juga membuat kerja-kerja sampingan seperti
kerja tangan misalnya menjahit dan sebagainya.
3.3.3 MASYARAKAT PERTANIAN
Awal kemunculan masyarakat pertanian ini adalah di kawasan timur tengah.
Masyarakat ini terlibat dalam aktiviti pertanian dikawasan yang luas seperti
ladang dan menggunakan binatang dalam pembajakan. Populasi masyarakat ini
adalah lebih tertumpu di satu-satu kawasan atau bandar dengan bilangan penduduk
sekitar 100 000 orang. Kadar kelahiran dan kematian adalah tinggi disebabkan
mereka tinggal dalam kelompok yang ramai. Punca utama kematian mereka ialah
penyakit dan peperangan.
Kegiatan eknomi mereka dipengaruhi oleh kepercayaan agama
mereka. Kebanyakan anggota masyarakat menjalankan aktiviti pertanian.
Penggunaan duit yang mereka perkenalkan membuka peluang perniagaan bagi
pedagang. Dalam masyarakat ini pembahagian buruh mula muncul disebabkan
terdapat banyak pekerjaan.
Kegiatan agama mereka lebih kompleks kerana munculnya
agama islam, kristian dan sebagainya. agama memainkan peranan penting dalam
kehidupan mereka.aktiviti ekonomi dan kebudayaan antaranya memperlihatkan
pengaruh yang kuat dari sudut kepercayaannya.
3.3.4
MASYARAKAT INDUSTRI
Masyarakat industri merupakan masyarakat yang menggunakan
sumber semula dan alat canggih untuk menghasilkan barangan. Kekuatan tenaga
manusia kurang digunakan dan kuasa mesin lebih diutamakan. Masyarakat ini
muncul sekitar 1750 sehingga kini. Kemunculan masyarakat ini hasil daripada
revolusi industri.
Populasi mereka meningkat dengan cepat dan tinggal dalam
saiz yang besar yang terdiri daripada berjuta-juta orang. Tahap kesihatan
mereka lebih baik manakala tahap kematian berkurangan. Ini kerana teknologi
perubatan yang lebih baik digunakan dalam mengubati penyakit.kebanyakan anggota
masyarakat ini tinggal di bandar-bandar besar dan maju.
Kegiatan ekonomi mereka juga kompleks. Mereka bekerja
dengan saling bergantungan antara satu sama lain. Pengkhususan buruh amat jelas
dalam menjalani hidup mereka seharian. Kebanyakan mereka pula dikenali mengikut
pekerjaan mereka seperti doktor, polis, peguam dan sebagainya. sistem ekonomi
yang diamalkan pula berbeza-beza mengikut kepercayaan mereka seperti kapitalis,
sosialis, dan campuran.
4.1 DEFINISI BUDAYA
Jika ditinjau perkataan budaya, kebanyakan orang
menggunakan perkataan budaya intuk membawa pengertian seperti tarian, muzik,
makanan ataupun pakaian. Pengertian seperti ini adalah terlalu sempit dan
terhad. Berbagai-bagai cara ahli-ahli kebudayaan memberikan pengertian tentang
kebudayaan.
Pada umumya budaya dalam
bahasa inggeris disebut ‘culture’ iaitu berasa daripada bahasa Latin iaitu
‘cultura’. Dalam bahasa mandarin disebut ‘Wen Hua’ dan dalam bahasa Arab
disebut ‘Thaqafah’. Perkataan budaya dalah berasal daripada budi dan daya. Dua
perkataan ini merangkumkan budaya. Bu membawa erti asli, pertama, sejati dan
yang dipandang sempurna, menyenangkan, bahkan dimuliakan. Daya mengandungi erti
akal, jalan fikiran, ciptaan atau bikinan dan sebagainya (Asmad, 1990).
Berdasarkan pengertian di
atas maka dapatlah difahamkan bahawa perkataan budaya merangkumi segala hasil
daripada akal dan pemikiran. Manusia yang asli bukan tiruan. Setiap perlakuan
yang ditiru, tidaklah layak dianggap sebagai suatu hasil budaya sesuatu bangsa
atau masyarakat. Oleh yang demikian contohnya, lagu dan tarian Barat dikatakan
kebudayaan bukan Timur.
Masyarakat kita contohnya,
terdiri dari pelbagai etnik seperti Melayu, Cina India dan lain-lain yang
mempunyai identiti budaya mereka yang tersendiri. Maka setiap tingkah laku
seperti cara bekerja, cara makan dan sebagainya adalah menggambarkan budaya
masyarakat tersebut. Contohnya masyarakat Melayu makan menggunakan tangan
sementara masyarakat Cina makan menggunakan kayu penyepit.
Setiap masyarakat
mempunyai budaya yang tersendiri dan ia berbeza antara satu masyarakat dengan
satu masyarakat yang lain. Tetapi hanya manusia sahaja mahluk di dunia ini yang
mempunyai budaya atau bekebudayaan kerana manusia berakal sedangkan makhluk
lain tidak mempuyai akal. Akal merupakan salah satu alat terpenting dalam
kehidupan manusia. Dengal akal manusia berfikir, bergerak ,berbuat sesuatu bagi
memenuhi keperluan hidupnya. Daripada segala perbuatan dan pemikiran manusia
itu wujudlah budaya.
4.2 CIRI-CIRI BUDAYA
Tiap-tiap
masyarakat mempunyai budaya tetapi ia berbeza antara satu masyarakat dengan
masyarakat yang lain. Terdapat beberapa ciri dan aspek yang wujud dalam
kalangan semua masyarakat seoerti bahasa objek, amalan agama, sistem
kekeluargaan, nilai, kesenian dan sebagainya dan inilah yang kita katakan
pola-pola kebudayaan sejagat atau ciri utama budaya itu.
Oleh yang demikian, ahli-ahli sosiologi mendapati budaya
mempunyai ciri-ciri yang tertentu walaupun ia berbeza antara satu masyarakat
dengan masyarakat yang lain.
i.
Perubahan
Perubahan merupakan satu sifat
atau ciri penting bagi sesuatu budaya itu. Perubahan budaya ialah satu proses
di mana bahagian-bahagian atau satu aspek budaya itu mengalami pengubahsuaian
dari semasa ke semasa dan mengikut keadaan. Justeru itu semua budaya dalam
semua masyarakat akan mengalami perubahan.
ii.
Dipelajari
Budaya adalah dipelajari.
Segala bentuk tingkah laku, adat resam yang menjadi ikutan setiap inividu dalam
masyarakat seperti bentuk tingkah laku, adat resam yang diikuti ole hsetiap
individu dan bahasa yang dituturi bukanlah hasil daripada nalurinya. Tetapi
setiap satunya adalah dipelajari dan ianya adalah daripada proses pemelajaran.
Contohnya, seseorang bayi yang dilahirkan ke dalam masyarakat akan membesar
dengan mengalami proses pemelajaran bagaimana mengamalkan segala adat resam dan
nilai-nilai kebudayaan masyarakatnya.
iii.
Dikongsi bersama
Setiap budaya adalah dikuongsi
bersama oleh satu kumpulan manusia. Contohnya bahasa(Melayu, Cina, India)
merupakan satu sistem simbol yang digunakan oleh anggota masyarakat untuk
berinteraksi dan berkomunikasi antara satu sama lain. Dengan itu bahasa akan
dikongsi bersama-oleh satu kumpulan manusia untuk berinteraksi. Di Malaysia
contohnya, bahasa Malaysia merupakan bahasa rasmi bagi semua bangsa baik
Melayu, cina atau India bagi memudahkan interaksi antara satu sama lain dan
kongsi bersama-sama dan ianya bukanlah hak kepada mana-mana bangsa. Oleh itu,
bahasa rasmi dipelajari di institusi-institusi pendidikan. Bahasa menjadi satu
sistem simbol yang digunakan dan dikongsi oleh anggota masyarakat untuk
berinteraksi.
iv.
Mempunyai nilai integratif
Satu ciri penting ialah sesuatu
kebudayaan itu mempunyai nilai integratif. Umumnya, sesuatu bangsa itu
disatupadukan oleh kebudayaan yang sama. Contohnya kegemaran oada sesuatu jenis
makanan adalah satu ciri budaya yang mana kegemaran inilah yang membawa anggota
masyarakt bersama. Begitu juga dalam bidang pakaian dan perhiasan, baju
kebangsaan harus berasaskan kepada baju Melayu dan ini merupakan satu nilai
integratif bila menggambarkan perpaduan ahlinya. Malaysia terutama masyarakat
peribuminya mempunyai ribuan jenis pakaian daripada kepada yang ringkas kepada
yang susah untuk dipakai. Seperti ‘semuntar’ orang-orang Kelantan atau setanjak
atau ikat kepala dalam kalangan sukuan di Sabah dan Sarawak. Songkok itu
sendiri bukan asalnya budaya Melayu tetapi daripada pengaruh India dan telah
diubah dan disesuaikan, lalu dijadikan pakaian kepala kebangsaan. Dari segi
rasional dan keselesaan atau kemudahan berpakaian tentulah stanjak tidak lagi
sesuai, baju Melayu juga asalnya berasaskan kepada baju orang-orang Cina telah
diubahsuai bagi perarakan kontinjen sukan atau memakai baju kebangsaan lengkap
di dalam acara-acara rasmi negara contohnya yang mana ia mempunyai nilai
integratif rakyat Malaysia.
4.3
PENTAFSIRAN TERHADAP BUDAYA
Terdapat banyak
konsep budaya. Antaranya ialah Etnosentrisme. Istilah bahasa Inggeris
‘Ethnocentrisme’ ini mula digunakan oleh Willia, G.Summer. Ia bermaksud apabila
seseorang itu mempunyai anggapan bahawa kepercayaan, nilai, tingkah laku
anggota masyarakatnya lebih baik, betul daripada yang lain. Justeru itu ia
memberi keutamaan terhadap budaya sendiri, mempunyai perasaan
mengagung-agungkan kebudayaan sendiri di samping memperkecil budaya lain.
Walaupun sikap etnosentrisme ini dilihat oleh ahli sosiologi membawa fungsi
yang tertentu. Ia akan memperkuat unsur budaya anggota masyarakat, memupuk
perpaduan antara anggota masyarakat dan membantu mengekalkan disiplin dan
semangat perjuangan sesuatu masyarakat tersebut.
Konsep yang kedua
ialah Xenosentrisme. Konsep ini berlawanan dengan konsep Etnosentrisme, ia
memberi maksud bahawa bagaimana seseorang itu beranggapan apa yang di luar
daripada masyarakatnya adlah yang terbaik bagi mereka. Apa yang dimilikinya
sendiri dan pemikirannya sendiri dianggap rendah daripada di luar masyarakat.
Contohnya dapat kita lihat fenomena masyarakat di Malaysia, lebih
mengagung-agungkan barangan buatan negara lain daripada jenama tempatan seperti
kereta buatan luar negeri, misalnya kereta dari Jepun, Amerika dan Jerman
adalah lebih baik daripada kereta nasional Proton. Konsep ini juga menggambarkan
anggapan terhadap cara dan corak hidup sendiri dan pemikiran sendiri adalah
‘inferior’ daripada yang di luar masyarakat dan apa yang ganjil dan jauh adalah
lebih istimewa dan ‘superior’.
Konsep yang ketiga
ialah Temposentrisme. Konsep ini pula membawa erti apabila seseorang itu
mempunyai anggapan bahawa budaya yang dimiliki sewaktu itu adalah lebih penting
dan baik jika dibandingkan daripada budaya masa lampau ataupun budaya yang akan
wujud pada masa akan datang.
Konsep yang keempat
ialah Relativisme budaya. Konsep ini bermaksud sesuatu budaya itu mestilah
dilihat dan dinilai dalam konteks masyarakat itu sendiri bukan daripada
standard masyarakat lain. Sesuatu budaya itu bukanlah ianya betul atau tidak,
baik atau tidak. Ia mesti dinilai dalam konteks masyarakatnya sendiri, mungkin
apa yang sesuai pada suatu masyarakat mungkin tidak sesuai dalam kalangan
masyarakat lain. Contohnya cara makan antara masayrakat adalah berbeza.
Masyarakat Melayu tidak boleh memandang rendah terhadap terhadap cara makan masyarakat
Melayu yang menggunakan tangan. Sebenarnya anggapan ini ialah satu alternatif
kepada mereka yang bersikap etnosentrik. Sikap terhadap menyetujui tentang
anggapan relativisme budaya memang sukar untuk dicapai kerana ia memerlukan
pemahaman yang mendalam tentang nilai dan norma sosial budaya yang lain tetapi
penting dalam memperolehi kestabilan masyarakat.
5.0 ISU-ISU MELIBATKAN
INDIVIDU, MASYARAKAT, DAN BUDAYA
5.1
ISU PEMBUANGAN BAYI
Pembuangan bayi dilakukan oleh wanita
hasil daripada perhubungan luar nikah dan dilakukan lantaran si ibu bukan saja
tidak mengingini bayi itu sebaliknya tekanan diterima masyarakat berhubung
status anak berkenaan. Isu ini semakin hari semakin banyak disiarkan di
dada-dada akhbar. Perbuatan ini merupakan satu perbuatan amat keji dan amat
dilarang dalam ajaran pelbagai agama terutama agama Islam kerana ia memberi
kesan yang amat buruk pada individu, masyarakat dan budaya dalam sesebuah
kawasan.
Sementara itu, menurut laporan yang dikeluarkan oleh
Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia pula, terdapat
peningkatan ketara dalam kes pembuangan bayi yang dilaporkan (Rujuk
Jadual 1).
Jadual 1 : Bilangan Kes Pembuangan Bayi
Tahun
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009 (sehingga Mei)
|
Jumlah Kes
|
53
|
76
|
102
|
33
|
Menurut Pengarah Institusi Pemulihan
Pertubuhan Kebajikan Darul Islah Selangor, Ustaz Masridzi bin Sat yang ditulis
dalam artikel oleh Aida Subri, menyatakan bahawa kes pembuangan bayi ini
berlaku atas dua sebab, iaitu dilakukan oleh remaja yang terdesak akibat
perhubungan bebas antara lelaki dan perempuan. Manakala punca kedua adalah
disebabkan mereka tidak tahu ke mana arah untuk mereka mengadu tentang masalah
mereka. Menurut kajiannya, 90 peratus responden remaja mengatakan perbuatan
mereka ini berpunca daripada ibu bapa yang tidak menjalankan peranan mereka
mendidik anak-anak ke jalan yang diredhai Allah s.w.t.
Manakala menurut laporan kes pembuangan bayi oleh Mohd
Fadzly Mohd Fairuz melalui tulisannya dalam Dewan Masyarakat (ogos 2012),
peningkatan kes pembuangan bayi ini terus menunjukkan peningkatan walaupun
berlaku penurunan pada tahun 2007. Trend pembuangan bayi ini semakin
menjadi-jadi dan membimbangkan pelbagai pihak. Kajian yang dilakukan di sekitar
Lembah Klang menunjukkan bayi dibuang seramai sepuluh orang sehari. Laporan ini
sudah tentu mengejutkan ramai pihak dan menunjukkan nyawa seseorang itu tidak
mempunyai nilai lagi. Lebih menggerunkan lagi bila mengungkap cara pembuangan
bayi itu dilakukan yang beralasankan untuk menutup “malu”. Terdapat bayi-bayi
yang dibuang di dalam lubang tandas, dihurungi semut dan serangga, dimakan
anjing, lemas di dalam tong sampah dan sebagainya. persoalannya mengapakah
perkara tidak bermoral sedemikian berlaku?
Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja
Malaysia (PDRM) sepanjang tahun 2004 hingga tahun 2009, sebilangan besar
individu yang terbabit dalam kes pembuangan bayi dikesan melibatkan golongan
remaja yang berusia antara 18 hingga 25 tahun. status anak luar nikah menjadi
faktor utama berlaku kes seperti ini kerana perasaan malu dan takut kerana
hamil luar nikah yang pastinya tidak akan diterima oleh keluarga dan masyarakat
sekeliling.
Hal ini sudah tentulah berkait rapat dengan institusi
terdekat iaitu pihak keluarga. Keluarga yang tidak mampu mendidik anak-anak
seterusnya tidak pula ingin menerima kesan buruk hasil perbuatan anak mereka
menjadi punca berlaku isu pembuangan bayi ini. ibu bapa seharusnya berusaha
mengukuhkan institusi kekeluargaan di samping memupuk semangat kekeluargaan
dalam diri anak-anak supaya anak-anak mereka berasa disayangi dan dihargai.
Paling penting ialah aspek didikan keagamaan yang perlu ditekankan dalam diri
anak-anak sejak mereka masih kecil seperti mengadakan solat berjemaah,
menghadiri majlis ilmu dan menghadiri kenduri sanak saudara disamping menguatkan
lagi semangat kekeluargaan dalam satu-satu masyarakat itu.
Selain itu, kes-kes seperti ini juga turut memperlihatkan
kurangnya peranan ahli masyarakat yang lainnya seperti peranan jiran tetangga.
Sikap “anak orang, anak kita” seharusnya dipupuk dalam hati jiran tetangga agar
dapat menegur perbuatan remaja yang tidak baik dan sopan di kawasan kejiranan
atau pun membantu memaklumkan kepada ibu bapa tentang sebarang perbuatan yang
tidak sihat oleh remaja-remaja tersebut agar tindakan dapat diambil sesegera
yang mungkin. Maka dapat dikatakan bahawa peranan ahli keluarga dan jiran
tetangga sebagai anggota masyarakat amat penting dalam menangani isu-isu sosial
yang berlaku pada hari ini.
Kesimpulannya, berdasarkan
kes pembuangan bayi yang berlaku pada masa ini, setiap komponen dalam sesebuah
masyarakat perlulah menjalankan peranan masing-masing terutama daripada
peringkat yang paling bawah , iaitu individu, keluarga dan seterusnya
masyarakat yang mana akhirnya akan membentuk budaya yang sihat. Perubahan sesuatu
itu perlulah daripada yang lebih kecil, bak kata pepatah Melayu, “melentur
buluh biarlah dari rebungnya”. Dalam konteks budaya keji pembuangan bayi ini,
perubahan perlulah dilakukan daripada komponen asas masyarakat, iaitu individu.
6.0 KESIMPULAN
Kesimpulannya, tidak dinafikan bahawa sememangnya wujud perhubungan antara
individu, masyarakat dan budaya. Dalam membentuk sesebuah masyarakat, individu
merupakan unit terpenting yang menjadi asas kepada pembentukannya, iaitu individu-individu ini akan bergabung
membentuk sebuah kumpulan kecil, kemudian berkembang menjadi beberapa kumpulan
kecil dan akhirnya bergabung membentuk sebuah masyarakat yang besar. Sebagai
contoh, dalam pembentukan masyarakat, ianya bermula daripada seorang lelaki
atau wanita yang hidup dalam sebuah keluarga, keluarga tersebut tinggal di
kampung atau di bandar. Dalam kawasan tersebut pula diduduki oleh banyak
keluarga yang akhirnya bergabung membentuk sebuah masyarakat kampung atau
bandar dikawasan yang didiami mereka. kebudayaan mempunyai peranan yang sangat
besar terhadap individu dan masyarakat. Kewujudan globalisasi menjadikan
masyarakat menjadi lebih kompleks. Perkembangan teknologi canggih menjadikan
masyarakat-masyarakat yang hidup di dalam era baru itu menjadi semakin aktif
dalam menghadapi cabaran-cabaran yang dihadapi. Hal ini mewujudkan norma-norma
dan nilai-nilai kemasyarakatan yang sangat perlu untuk mengadakan tata tertib
dalam pergaulan kemasyarakatan. kebudayaan mengatur agar manusia dapat
mengetahui bagaimana untuk bertindak, dan menentukan sikapnya dalam berhubung
dengan orang lain. Dalam erti kata lain, budaya seseorang individu itu
bertindak mengawal perlakuannya dalam berinterksi di dalam kelompok masyarakat.
7.0 RUJUKAN
Drs. J.B.A.F Mayor Polak. 1971. Sosiologi Satu Buku Pengantar Ringkas. Djakarta: Penerbit dan balai buku “ichtiar”
Janu Murdiyatmoko. 2007. Sosiologi: Memahami dan Mengkaji Masyarakat.
Bandung: Grafindo Pratama.
Joseph S. Roucek, Roland L. Warren. 1979. Sosiologi Suatu Pengenalan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Pelajaran
Malaysia.
Kamus Dewan Edisi Keempat. 2005. Definisi Individu. Kuala Lumpur: Dawama Sdn. Bhd
Kenneth C. W. Kammeyer, George Ritzer, Norman R. Yetman.
1990. Sociology, Experiencing Changing Societies. United States
Mohd Fadzly Mohd Fairuz. Ogos 2012. Buang Bayi: Bilakah Akan Berakhir. Dewan Masyarakat: Buang Bayi: Bilakah Akan Berakhir. dwnmasyarakat.dbp.my/?p=1568
Mustafa Hj. Daud. 1999. Tamadun Islam Edisi Maktab
Perguruan. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distributors Sdn. Bhd
Sal Restivo. 1991. The
Sociological Worldview. USA
Soerjono
Soekanto S.H., M.A. 1977. Sosiologi Suatu Pengantar. Yayasan Penerbit Universitas Indonesia.
No comments:
Post a Comment