Wednesday, February 19, 2014

KAJIAN KEMEROSOTAN ALAM SEKITAR


tugasan semester 2 tahun 1 sesi 2012/2013 : SKAD 1283 FALSAFAH DAN TEORI PEMBANGUNAN







NAMA AHLI KUMPULAN :
   1.     NURUL SAFINAS BINTI M. HANAFIAH                          A141813
   2.     MASYITA BINTI MOHD HADI                                         A141089
   3.     NOR ARZIAN BINTI ABD WAHAB                                  A138625
   4.     FATINAH BINTI MOHD NAZIR                                        A141698
   5.     NURUL ASHIKIN BINTI GHAZALI                                  A141819
   6.     NOR FATIHAH BINTI MD HASSAN                                A141453
   7.     AYU PUTERI WAHIDA BINTI ABDUL RAHMAN          A141605
NAMA PENSYARAH :
         PROF. MADYA DR. KADIR BIN ARIFFIN
            DR. AZMI BIN AZIZ
            DR. ZAIMAH BINTI RAMLI


SENARAI KANDUNGAN

NO
SENARAI
HALAMAN
1.0
PENGENALAN
1
2.0
DEFINISI
2
3.0
JENIS – JENIS PENCEMARAN
   3.1 PENCEMARAN AIR
   3.2 PENCEMARAN UDARA
   3.3 PENCEMARAN TANAH
   3.4 PENCEMARAN BUNYI
4 - 15
4
7
13
15
4.0
LANGKAH MENGATASI PENCEMARAN
18
5.0
KESIMPULAN
24
6.0
RUJUKAN
25



1.0 PENGENALAN
Sejak kebelakangan ini proses pembandaran negara dilihat begitu rancak, ekoran daripada pengenalan Program Transfomasi Negara, Model Ekonomi Baru dan pelaksanaan Rancangan Malaysia Ke-10 yang akan membawa Malaysia ke arah sebuah negara berpendapatan tinggi dan maju menjelang tahun 2020 (Malaysia, 2010). Semua agenda ini akan memberi impak positif ke atas pembangunan pembandaran negara untuk terus bekembang. Wawasan 2020 yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Ke empat iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menjadikan Malaysia sebuah Negara maju. Justeru, kerajaan telah berusaha meningkatkan produktiviti segala sektor yang mampu menjana ekonomi Negara seperti sektor perindustrian dan sektor pengangkutan. Namun dalam kesibukan untuk mengejar kemodenan, sedikit sebanyak ia telah menyebabkan kemerosotan alam sekitar seperti berlakunya pencemaran dan juga bencana alam. Oleh kerana itu, tugasan kami ini akan  membincangkan tentang punca dan kesan terhdap fenomena kemerosotan alam sekitar serta langkah penyelesaian yang harus dipraktikakan oleh setiap pihak sama ada individu, organisasi tertentu serta masyarakat itu sendiri.



2.0 DEFINISI

2.1 DEFINISI ALAM SEKITAR
Menurut Zaini Ujang (2000), alam sekitar ialah gabungan keadaan luaran atau eksternal yang mempengaruhi kehidupan setiap organisma. Keadaan luaran tersebut merangkumi unsur-unsur dan hubungan bukan hidupan atau abiotik. Alam sekitar juga mencakupi keadaan internal atau dalaman khususnya kimia dan biologi yang menjadi teras kepada kehidupan setiap tumbuhan atau haiwan serta manusia.
Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (2003), pencemaran adalah suatu perbuatan yang mencemarkan atau mengotorkan. Pengotoran alam atau perbuatan mencemarkan kebersihan alam sekeliling dengan sampah sarap.

2.2 DEFINISI PENCEMARAN
Segala perubahan langsung atau tidak langsung kepada sifat2 fizikal, haba, kimia, biologi atau radioaktif mana2 bhgn alam sekeliling dengan melepaskan, mengeluarkan atau meletakkan buangan2 hingga menjejaskan apa2 kegunaan berfaedah, menyebabkan suatu keadaan yg berbahaya kepada kesihatan, keselamatan atau kebajikan awam atau kepada binatang, burung, hidupan2 liar, hidupan akuatik atau tumbuhan2.
Pencemaran berlaku sama ada dalam bentuk penghsasilan atau pembuangan sisa cecair, pepejal gas atau gangguan lain yang secara langsung atau tidak langsung akan:
        i.            Mengubah kualaiti sesuatu segmen atau unsur alam sekeliling yang menerimanya hingga menjejaskan sesuatu kegunaan yang berfaedah
      ii.            Membahayakan atau mungkin berbahya kepada kesihatan, ini termasuklah bau-bau yang tidak disukai, bahan radioaktif, bunyi bising, pertukaran suhu, atau perubahan fizika, kimia atau biologi pada sesuatu segmen atau unsur sekeliling.
Terdapat beberapa jenis pencemaran iaitu:
1.      Pencemaran air
2.      Pencemaran udara
3.      Pencemaran tanah
4.      Pencemaran bunyi
5.      Pencemaran lain


3.0  JENIS-JENIS PENCEMARAN

3.1.0 PENCEMARAN AIR
Air adalah salah satu sumber alam yang amat penting muka bumi ini. Tanpa air, bumi tidak akan menampung sebarang jenis kehidupan. Hujan, mata air, air bawah tanah, tasik, sungai dan laut adalah sumber-sumber air. Di Malaysia, sungai merupakan sumber utama pembekalan air (terdapat lebih kurang 49 batang sungai utama di sungai di Malaysia). Manusia menggunakan air melalui dua cara iaitu pengambilan air dan pengaliran air. Pengambilan air adalah untuk kegunaan domestik perindustian dan pertanian, manakala pengaliran air pula berguna untuk menghasilkan tenaga hidroelektrik, kegiatan pelayaran, perikanan dan rekreasi. Pencemaran air merupakan kebocoran dan pembuangan bahan kimia ke dalam sumber air atau fenomena eutropikasi, hingga mengubah kandungan, keadaan dan warnanya sama ada dari segi biologi, kimia atau fizik. Keadaan ini berlaku berikutan beberapa faktor.

3.1.1  PUNCA PENCEMARAN AIR
Pencemaran air boleh dikategori/berpunca daripada punca-punca tetap dan punca-punca tidak tetap (non point). Punca-punca tetap termasuklah loji rawatan kumbahan, industri pembuatan, industri berasaskan pertanian. Punca tidak tetap (non point) pula didefinisikan sebagai sumber–sumber yang tidak berpunca dari satu titik pelepasan tertentu seperti daripada aktiviti pertanian dan air larian permukaan. Sampel air diambil dari stesen pengawasan dianalisa mengikut enam parameter untuk mengukur IKA. Parameter tersebut terdiri daripada Keperluan Oksigen Biokimia (BOD5), Keperluan Oksigen Kimia (COD), Ammoniakal Nitrogen (NH3-N), Pepejal Terampai (SS), nilai pH dan Oksigen Terlarut (DO).


Jadual 2.5: Status kualiti air sungai berdasarkan pencemar utama, Malaysia, 2007–2011


TAHUN
JUMLAH SUNGAI YANG DIAWASI

       NH3-N

BOD5

SS
   B
ST
T
B
ST
T
B
ST
T
2007
143
48
59
36
94
37
12
62
39
42
2008
143
72
38
33
79
46
18
57
33
53
2009
143
56
47
40
28
73
42
54
32
57
2010
143
35
66
42
12
79
52
68
27
38
2011
140
41
64
35
3
80
57
79
26
35
                                                             Sumber: Jabatan Alam Sekitar

B-Bersih   ST-Sederhana Tercemar    T-Tercemar 

3.1.2 KESAN PENCEMARAN AIR
Air yang tercemar ini mengganggu hidupan akuatik seperti ikan,kerang,udang dan lain-lain mati apabila memakan bahan beracun dari kilang ini.Jika ikan-ikan ini ditangkap dan dimakan oleh manusia,tentulah ia membawa kesan yang buruk kepada kita juga. Penggunaan air laut terutamanya sebagai agen penyejuk bagi mesin di dalam sektor ‘power plant’. Air yang panas selepas digunakan untuk menyejukkan mesin di “power plant” ini akan disalurkan semula ke laut. Jadi kawasan saliran laut itu akan panas dan mengakibatkan hidupan di kawasan itu sukar beradaptasi kerana suhu airnya meningkat secara mendadak. Efluen yang dihasilkan oleh industri terutamanya industri pemprosesan makanan biasanya kaya dengan nutrien inorganik seperti N,P dan K disamping sebatian2 organik terlarut. Oleh itu, nutrien ini menyebabkan hazard pencemaran dilupuskan secara tidak patut dalam sungai ataupun di dalam tasik. Pengayaan berlebihan sungai dan tasik oleh nutrien itu akan menyebabkan eutrofikasi. Sebatian organik terlarut mengurangkan jumlah kandungan oksigen terlarut (BOD). Sesetengah kilang akan memperuntukkan kawasan untuk pembuangan sisa-sisa kilang, masalahnya apabila berlaku hujan lebat atau loji pecah, sisa-sisa ini akan terkeluar lalu menyebabkan 2 permasalahan iaitu pertama seandainya sisa ini mengalir di permukaan ia akan masuk ke dalam sistem saliran terutamanya sungai dan sekiranya masuk ke dalam sistem air bawah tanah ia akan mencemarkan air bawah tanah terutamana sistem akuifer. Yang mana kedua-duanya ini akan merosakkan dan mencemarkan hidupan dan air itu sendiri. Kesan kepada manusia adalah terhadap kesihatan mereka sendiri. Dimana antara kesan yang dianggap kronik akaibat pencemaran air yang berlaku adalah anomalia, iaitu pembesaran tubuh dan tingkahlaku yang tidak normal, serta kurang daya ketahanan badan akibat penggunaan sumber air tersebut.

3.2.0 PENCEMARAN UDARA
Ruang angkasa bumi yang juga dikenali sebagai atmosfera merupakan tempat terdapatnya udara. Atmosfera merupakan “selimut” kepada bumi. Ia mengandungi beberapa lapisan. Lebih kurang 95 peratus udara terdapat pada lapisan trofosfera yang menjangkau jarak antara 0-7 batu (0-12 km) dari bumi. Semua bentuk pencemaran udara akan terkumpul di lapisan ini.
Pencemaran udara merupakan fenomena pembebasan bahan kimia yang berbahaya atau benda asing lain ke atmosfera bumi. Tindak balas kimia antara kompeonen pencemaran dengan komponen atmosfera yang berlaku akhirnya akan mengembalikan komponen pencemaran dan komponen yang baru yang terbentuk ini ke bumi semula. Sebahagian lain seperti air yang tidak larut dan bahan kimia tidak reaktif seperti fluorocarbons akan terserap naik ke atas, ke kawasan lapisan ozon. Pencemaran udara yang wujud akan mengubah komposisi komponen-komponen ini mug=ngkin oksigen akan berkurangan dan membahayakan seperti karbon monosikda akan bertambah dan mengancam kehidupan.
Udara adalah keperluaan yang utama kepada setiap kehidupan. Hidupan haiwan juga memerlukannnya untuk pernafasan, kerana itu kebersihan udara diperlukan untuk membolehkanhaiwan untuk terus bernafas dan hidup. Udara bersih mengandungi 0.1 ppm karbon monosikda, 0.001 ppm nitrogen dioksida dan 0.25 ppm oksida-oksida nitrous (jadual 2.1).


(Jadual 2.1: Komposisi udara bersih dan kering)

Jenis komponen
Kandungan
Peratus segi ruang
ppm
Nitrogen (N2)
78.09
780.900
Oksigen (O2)
20.04
209.400
Hydrogen (H2)
0.00005
0.5
Karbon dioksida (CO2)
0.0318
318
Karbon monoksida (CO)
0.00001
0.1
Nitrogen dioksida (NO2)
0.0000001
0.0001
Oksida-oksida nitrous (NOx)
0.000025
0.25
Sulfur dioksida (SO2)
0.00000002
0.0002
           Sumber H.C. Perkins, 1974:3

3.2.1 PUNCA PENCEMARAN UDARA
Pencemaran udara secara semula jadi telah berlaku sebelum manusia wujud lagi. Alam telah lama tercemar akibat berlakunya kebakaran hutan, letupan gunung berapi, proses reputan, rebut pasir dan semburan air laut. Setelah manusia tahu menggunakan api dengan sendirinya ia telah menambahkan pencemaran udara. Namun demikian, kerana jumlah penduduk ketika itutidak ramai dan akiviti produktif mereka yang terhad, alam sekeliling masih cukup luas untuk menerima pencemaran tanpa menimbulkan masalah pencemaran udara.
Pencemaran udara boleh berlaku sama ada secara langsung atau tidak langsung. Walau bagaimanapun, revolusi perindustrian yang dialami seluruh dunia dan penggunaan arang batu serta bahan api fosil secara meluas telah meningkatkan lagi kejadian pencemaran. Pencemaran langsung terjadi apabila berlakunya pembuangan bahan-bahan sisa ke dalam persekitaran udara sama ada dalam bentuk wap, kimia , partikel, habuk, asap, gas-gas beracun daripada kilang atau kenderaan dan bau yang dihasilkan daripada bahan-bahan buangan domestic dan juga perindustrian. Pencemaran tidak langsung terjadi apabila berlakunya pencemaran air, iaitu apabila bahan-bahan sisa ini bertindak balas dengan udara dan matahari ia akan mengeluarkan wap dan  bau. Dalam mengukur tahap kualiti udara, satu jenis mekanisma digunakan iaitu dinamakan Indeks Pencemaran Udara ( IPU ).  Nilai IPU dikira berdasarkan kepekatan purata setiap pencemar udara iaitu Sulfur Dioksida (SO2), Nitrogen Dioksida(NO2),Karbon Monoksida (CO), Ozon (O3) dan kepekatan habuk halus (PM10). Pencemar udara yang dominan dengan kepekatan tertinggi diambilkira sebagai pencemar yang akan menentukan nilai IPU. Pada lazimnya, kepekatan habuk halus (PM10) adalah yang tertinggi berbanding dengan pencemar yang lain dan ini yang menentukan bacaan IPU. Bacaan dikira berdasarkan skala piawai yang telah ditentukan oleh badan professional yang memantau dan bertanggungjawab terhadap alam sekitar. 

Jadual 1 menunjukkan bacaan IPU mengikut status kualiti udara yang diukur. 

IPU
STATUS
0 – 50
Baik
51 – 100
Sederhana
101 – 200
Tidak sihat
201 – 300
Sangat tidak sihat
> 301
Berbahaya

          





Jadual 1: Tahap bacaan IPU.

Kita ambil satu contoh beberapa bandar yang di pilih di negara kita yang mempunyai potensi pencemaran udara yang tinggi.  Bandar-bandar yang dipilih adalah  Pasir Gudang Johor, Ipoh Perak, Tanah Merah Kelantan dan di Bukit Rambai Melaka.  Jadual 2 adalah  data mengenai maklumat IPU pada 25 hingga 29 April 2013.


April-13
P. Gudang
Ipoh
Tanah Merah
Bukit Rambai
11:00 AM
5:00 PM
11:00
AM
5:00 PM
11:00 AM
5:00 PM
11:00
AM
5:00
PM
25
66*
62*
53*
54*
55*
54*
58*
56*
26
48*
46*
54*
54*
52*
51*
53*
52*
27
67*
70*
#
#
55*
58*
58*
58*
28
58*
55*
48*
#
52*
51*
63*
63*
29
51*
52*
47*
52*
52*
51*
60*
58*
                      
                            Jadual 2 ( Sumber :Kementerian Alam Sekitar )

Petunjuk:
              
       *   =  Habuk Halus (PM10)                          c =  Ozon (O3)
       a   =  Sulfur Dioksida (SO2)                        d =  Karbon Monoksida (CO)
       b   =  Nitrogen Dioksida (NO2)      
       &   =  Lebih daripada satu pencemar          # =  Masalah Teknikal

Jadi untuk memudahkan pengiraan, kita ambil data IPU ini secara purata bagi setiap bandar
seperti yang ditunjukkan dalam jadual 3.
                                                        Jadual 3
Tarikh April 2013
P. Gudang
Ipoh
Tanah Merah
Bukit Rambai
25
64.0
53.5
54.5
57.0
26
47.0
54.0
51.5
52.5
27
68.5
#
56.5
58.0
28
56.5
#
51.5
63.0
29
51.5
49.5
51.5
64.0

Jadual 3 boleh diwakili dengan graf seperti yang ditunjukkan dibawah.






Berdasarkan graf diatas, kawasan Bukit Rambai, Melaka mencatat IPU tertinggi iaitu IPU yang tidak baik selama lima hari tersebut. Kawasan kedua tertinggi bacaan IPU adalah Pasir Gudang, Johor dan diikuti oleh kawasan Tanah Merah, Kelantan serta Ipoh, Perak. Namun dapat diperhatikan bahawa bacaan IPU di Ipoh, Perak mula menrun sepanjang lima hari tersebut walaupun ada keadaan di mana pada 27 serta 28 bacaan IPU tidak dapat dicatat kerana mempunyai masalah teknikal.
Banyak factor yang menyebabkan bacaan IPU di Bukit Rambai, Melaka meningkat iaitu kerana ia merupakan tempat peindustrian. Pembakaran secara terbuka adalah faktor utama pencemaran udara. Punca semulajadi dari pereputan biologikal dan dibebaskan daripada larutan. Pembakaran ini menghasilkan gas berbahaya seperti karbon Dioksida (CO2) yang mendatangkan bahaya kepada manusia apabila berlebihan.

3.2.2 KESAN PENCEMARAN UDARA
 Gas Karbon Monoksida (CO) yang bertoksik boleh menyebabkan kematian jika berada di tahap tinggi ( 1% peratus dalam udara boleh menyebabkan kematian kepada manusia) dan ia tidak berbau. Manakala gas Sulfur Dioksida (SO2) boleh menyebabkan kesan di bahagian saluran pernafasan terutama kepada mereka yang terdedah kepada SO2 dengan kepekatan tinggi, boleh menyebabkan kerosakan pada mata dan berkemungkinan menyebabkan kecacatan kepada kandungan ibu. Selain itu, pencemaran udara boleh dilihat kesannya dari aspek nilai estetik, ekonomi, keselamatan, kesihatan dan juga gangguan keselesaan individu. Berdasarkan kesan estetik pencemaran udara boleh menghilangkan kejelasan (kecerahan) atmosfera. Kerugian ekonomi pula adalahh dari segi kerosakan tanaman, ternakan dan kerosakan harta benda termasuk berlakunya proses pengaratan. Kesan yang lain seperti ketidakselesaan mata, kesukaran pernafasan, kerabunan, dan kerosakan mata, malah seterusnya boleh menyebabkan kematian.


3.3.0 PENCEMARAN TANAH
Tanah merupakan tempat untuk manusia tinggal dan sebahagian besar kegiatan kehidupan manusia adalah terletak di atas tanah. Perhubungan antara manusia dengan tanah tidak dapat disangkal lagi. Kegiatan ekonomi manusia tertumpu kepda penggunaan dan pengolahan sumber tanah. Pertanian, perhutanan, perindustrian, pembandaran dan perumahan semuanya bergantung pada tanah. Walau bagaimanapun, makin lama keperluan ke atas tanah semakin bertambah dan pada masa yang sama juga tanah semakin mengalami kerosakan dan pencemaran. Pencemaran tanah atau pencemaran tanih bermaksud perbuatan yang berlaku kepada sesuatu kawasan sehingga terjadinya pertukaran warna, kesuburan dan hakisan tanah. Ia disebabkan oleh bahan buangan dalam bentuk air atau pepejal. Bahan pencemar terdiri daripada pencemar organik, kimia atau fizik. Seriusnya pencemaran tanah bergantung kepada kesuburan tanah. Pencemaran menunjukkan tahap serius apabila kesuburan tanah sudah hilang. Tanah akan bertukar warna menjadi kehitaman dan tumbuh-tumbuhan di kawasan tersebut akan menjadi layu.

3.3.1 PUNCA PENCEMARAN TANAH
1.      Pembuangan bahan-bahan buangan daripada kilang seperti minyak, sisa toksik dan sisa-sisa kilang.
2.      Pembuangan sampah merata-rata juga merupakan penyumbang ke arah pencemaran tanah.
3.      Penggunaan racun serangga secara berlebih-lebihan juga boleh menjadi salah satu punca pencemaran tanah.
4.      Selain itu, factor yang lain menjadi punca pencemaran tanah ialah hasil daripada aktiviti-aktiviti perlombongan, pembukaan tanah baru untuk pertanian dan perbandaran.

3.3.2        KESAN PENCEMARAN TANAH

1.         Tanah yang telah dicemari tidak sesuai lagi untuk dijalankan pertanian kerana bahan kimia akan membunuh tumbuhan yang ditanam. 
2.         Pengujian senjata nuklear di negara-negara barat juga turut mengancam kualiti tanah dunia. Tanah bukan sahaja tidak subur malahan menyimpan bahan radioaktif yang mampu membunuh manusia secara perlahan. 
3.         Pembuangan sampah merata-rata juga merupakan penyumbang kepada pencemaran tanah. Pasti tempat yang berlonggokan sampah itu akan menarik perhatian serangga dan haiwan pembawa penyakit seperti lalat dan tikus. Secara tidak langsung ia akan mendatangkan kesan yang mendalam terhadap kesihatan manusia.
4.         Pencemaran alam juga turut memberi kesan ke atas aktiviti harian manusia. Jika hampir kesemua tempat telah dicemari, manusia sudah tidak berpeluang lagi untuk melihat keindahan alam ini.


3.4.0 PENCEMARAN BUNYI
Pencemaran bunyi (atau bunyi persekitaran) merupakan hasil daripada mesin, haiwan atau manusia yang mengganggu aktiviti atau keseimbangan kehidupan manusia atau haiwan.Menurut Bugliarello (1976) dan Freeman (1984), tidak terdapat seorang pun pada hari ini yang boleh terlepas dari pencemaran bunyi bising. Ini adalah kerana bunyi bising telah mengganggu kualiti kehidupan. Ia juga terjadi tanpa mengira batasan politik atau sosial. Walau bagaimanapun, dalam perbincangan mengenai pencemaran didapati pencemaran bunyi bising merupakan pencemaran yang seringkali dilupakan atau diabaikan berbanding dengan pencemaran lain seperti air dan udara. Keadaan ini terjadi mungkin disebabkan pencemaran bunyi bising merupakan suatu pencemaran yang tidak meninggalkan sisa kepada alam sekitar.

3.4.1 PUNCA PENCEMARAN BUNYI
Kebanyakan sumber pencemran ini berlaku di luar rumah seperti sistem pengangkutan, termasuk bunyi kenderaan, bunyi kapal terbang, dan bunyi kereta api.Perancangan bandar yang tidak tersusun telah menimbulkan pencemaran bunyi kerana bangunan kilang dan kawasan perumahan yang bersebelahan boleh menyebabkan pencemaran bunyi dalam kawasan perumahan.
Punca yang lain bagi pencemaran bunyi di dalam dan di luar rumah adalah penggera kereta, siren perkhidmatan kecemasan, perkakasan pejabat, mesin pengilangan, kerja pembinaan, peralatan penyenggaraan laman, salakan anjing, alatan elektrik, perkakasan bermotor, dengungan lampu, sistem hiburan audio, pembesar suara, dan suara yang bising.

3.4.2 KESAN PENCEMARAN BUNYI
Kesan bunyi adalah berkait dengan kesihatan dan tingkah-laku secara semulajadi. Bunyi yang tidak dikehendaki ini dikenali sebagai pencemaran bunyi. Bunyi yang tidak diingini ini mampu merosakkan kesihatan secara fisiologi dan juga secara fisiologi. Pencemaran bunyi mampu menyebabkan seseorang itu rimas dan mempunyai gangguan seperti sikap yang agresif, hipertensi, tahap tekanan tinggi, kehilangan pendengaran, gangguan tidur, dan kesan buruk yang lain. Seterusnya, tekanan dan hipertensi adalah punca utama masalah kesihatan, di mana telinga berdengung atau 'tinitus' yang boleh menyebabkan seseorang mengalami masalah daya ingatan, tekanan teruk dan serangan panik yang tidak dapat diduga.
Pendedahan yang kronik kepada bunyi yang bising mungkin dapat menyebabkan kehilangan pendengaran akibat. Statistik telah menunjukkan bahawa lelaki yang berusia yang didedahkan kepada bunyi yang bising akan mengalami kekurangan pendengaran yang sensitif berbanding rakan sejawat yang tidak terdedah. Walaupun perbezaan di antara kedua-dua kumpulan dari segi pendengaran yang sensitif akan menurun dengan mengikut masa, tetapi kedua-dua kumpulan ini tidak dapat dibezakan ketika berumur 79 tahun. Satu perbandingan telah menunjukkan bahawa puak Maaban di Ghana tidak begitu terdedah kepada bunyi bising yang dihasilkan oleh pengangkutan atau perkilangan, berbanding dengan penduduk di Amerika Syarikat yang biasa. Perkara ini menunjukkan bahawa pendedahan kronik bunyi yang bising kepada persekitaran dengan tahap bising yang sederhana dapat menyumbang kepada kehilangan pendengaran.
Tahap bunyi bising yang tinggi mampu menyumbang kepada kesan kardiovaskular dan pendedahan kepada tahap sederhana tinggi dalam tempoh lapan jam boleh menyebabkan peningkatan statistik pada tekanan darah daripada lima hingga sepuluh poin. Peningkatan tekanan perasaan atau ‘vasoconstriction’juga mendorong kepada  dan "vasoconstriction" mendorong kepada peningkatan tekanan darah termasuk juga peningkatan kejadian penyakit arteri koronari.
Pencemaran bunyi juga merupakan punca gangguan kepada orang ramai. Kajian pada tahun 2005 oleh penyelidik dari Sepanyol telah mendapati bahawa penghuni di sekitar kawasan bandar sanggup untuk membayar sekitar empat Euro pada setiap desibel dalam tempoh setahun bagi mengurangkan bunyi.
Bunyi bising juga mampu memberi kesan buruk pada haiwan menyebabkan tekanan, meningkat risiko kematian dengan menukar keseimbangan sensitif pengesanan dan mengelak pemangsa/mangsa, dan menganggu penggunaan bunyi mereka sebagai perhubungan terutama berkait dengan pembiakan dan navigasi. Dedahan lampau akustik boleh mendorong kepada kehilangan pendengaran sementara atau kekal.
Kesan bising pada kehidupan haiwan adalah kemusnahan habitat yang disebabkan bunyi bising, dalam kes spesies terancam mungkin merupakan laluan kepada kepupusan. Pencemaran bunyi telah menyebabkan kematian speseis paus tertentu yang menyadai diri mereka menyadai diri mereka selepas terdedah kepada sonar tentera yang kuat.



4.0 LANGKAH-LANGKAH MENGATASI PENCEMARAN ALAM SEKITAR
Ramai orang kini sedar tentang kemerosotan alam sekitar. Bagi tempat-tempat tertentu kemerosotan alam sekitar telah mencapai krisis dan boleh dianggap sbagi bencana. Sebagai contohnya, kebocoran loji nuklear di Chernoby Ukraine telah merosakkan alam sekitarnya tanpa dapat diperbaiki dan masih menjadi ancaman kepada penduduk sekitar dan alam sekeliling. Media massa juga sering membawa berita tentang aspek kemerosotan alam sekitar dan tidak kurang juga orang perseorangan menyuarakan tentang keadaan alam sekitar itu dalam media tersebut. Antara perkara yang sentiasa menjadi topik utama perbincangan yang sering diperkatakan ialah keadaan pencemaran di bandar-bandar besar, kesesakkan lalu lintas di bandar, banjir kilat, pencemaran air, pencemaran udara, bunyi dan pencemaran tanah. Selain itu, penebangan hutan yang tidak terkawal dan kepupusan pelbagai spesisi flora dan fauna juga turut diberi perhatian. Oleh itu, kita memerlukan pelbagai langkah yang lebih efisien untuk mengatasi masalah ini sebelum ianya menjadi semakin parah. Terdapat beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengatasi masalah kemerosotan alam sekitar ini.

4.1  Sistem pengurusan air yang lebih cekap.
Aktiviti-aktiviti yang sering menjadi isu utama dalam pencemaran sungai atau saluran air ialah pelepasan sisa domestik, perkilangan, penternakan babi, pengeluaran pertanian serta pembukaan dan kerja-kerja tanah. Pembebasan atau pelepasan sisa akhir aktiviti-aktiviti berkenaan selalunya akan dilepaskan ke saluran air yang berdekatan tanpa dirawat dengan sebaiknya dan seterusnya akan disalurkan terus ke sungai. Hal ini akan menyebabkan kualiti air sungai terjejas dan memberi kesan yang negatif kepada alam sekitar.
Perkara ini dapat dielakkan jika sisa domestik dapat dirawat dengan sebaiknya sebelum ianya di lepaskan ke saluran air atau air sungai yang berdekatan. Sebagai contoh, pengusaha kilang boleh membina loji rawatan air dan sisa domestik yang dikeluarkan oleh kilang mereka sebelum ianya disalurkan ke sungai. Selain itu, air yang telah di proses dengan betul juga boleh digunakan semula oleh kilang berkenaan untuk kegunaan sampingan seperti pembersihan mesin dan jentera kilang. Pemantau daripada pihak Jabatan Alam Sekitar (JAS) juga harus dilantik untuk membuat pemantaun berkala ke kilang-kilang tersebut bagi menyediakan sistem pengurusan yang lebih cekap untuk mengurangkan pelepasan air sisa yang dirawat dengan tidak sempurna ke dalam sungai..
Jabatan Alam Sekitar (JAS) pula harus sentiasa membuat pemantaun terhadap punca air sungai yang ada dan membuat rawatan air dengan segera sekiranya keadaan air tersebut tidak mencapai kualiti air normal sebagaimana yang ditetapkan.

4.2  Pembangunan kawasan berteraskan pembangunan mampan.
Mengikut Brundtland Report (1987) pembangunan mampan merupakan pembangunan yang dapat memenuhi keperluan pada masa sekarang tanpa menjejaskan keupayaan memenuhi keperluan pada masa hadapan. White dan Whitney (1992) pula mengatakan pembangunan bandar yang mampan harus dijalankan dengan mengambil kira keupayaan menampungnya, pengambilan sumber, pengagihan bahan buangan serta kadar pencemaran yang dicetuskan ke atas bandar dan kawasan sekelilingnya. Melalui definisi pembangunan mampan yang diberikan oleh laporan dan tokoh-tokoh berkenaan,kita dapat melihat dengan jelas gambaran bagaimana pembangunan mampan tersebut dapat dijalankan dan dibangunkan iaitu pembangunan yang menitikberatkan alam sekitar supaya pembangunan yang dijalankan tidak menjejaskan alam sekitar untuk kenikmatan dan tatapan masyarakat akan datang.
            Oleh itu, pengurusan sumber tanah harus dipertingkatkan melalui perancangan guna tanah yang lebih bersepadu dan peningkatan dalam penggunaan teknologi penderiaan jauh. Doktrin Perancangan dan Pembangunan Sejagat (DPPS), yang memberi perhatian kepada pembangunan seimbang dan mampan dari aspek ekonomi, sosial, kerohanian dan alam sekitar, harus dijadikan asas kepada setiap perancangan guna tanah dan aktiviti pembangunan yang akan dijalankan di seluruh negara, seperti dalam perancangan dan pembangunan Putrajaya dan Cyberjaya. Jika pembangunan mampan ini diterapkan dalam setiap pembangunan yang akan dijalankan di dalam negara ianya sudah tentu dapat membantu dalam meningkatkan kualiti alam sekitar yang semakin terjejas disebabkan oleh pembangunan yang dijalankan terutamannya di bandar-bandar besar.

4.3  Kawalan kualiti udara yang lebih ketat.
Pencemaran udara juga menjadi antara salah satu daripada masalah kemerosotan alam sekitar. Pembebasan asap kilang, pelepasan gas karbon dioksida yang semakin meningkat daripada kenderaan seperti motosikal,kereta,bas dan lori yang semakin meningkat jumlahnya saban tahun serta pembakaran terbuka yang dilakukan oleh sesetengah masyarakat yang tidak bertanggungjawab atas tujuan pembukaan tanah, menjadi antara sebab berlakunya pencemaran udara.
Oleh itu, untuk mengatasi maslah ini pihak JAS boleh mengambil kawalan ketat terhadap pelepasan daripada kenderaan bermotor. Sebagai contoh menggalakkan pengguna motorsikal menggunakan enjin dan sistem ekzos yang lebih cekap. Penggunaan  tanpa plumbum juga boleh digalakkan kepada pengguna kenderaan bermotor. Hal ini kerana penggunaan petrol tanpa plumbum dapat mengurangkan kandungan plumbum dalam pelepasan asap kenderaan sekaligus dapat mengurangkan masalah jerebu yang sering berlaku di waktu pagi dan juga dapat mengelakkan masalah kesihatan disebabkan oleh kualiti udara yang teruk seperti batuk dan selsema daripada berlarutan di samping penggunaan petrol berplumbum boleh dimansuhkan secara berperingkat.
Selain itu, pihak kerajaan juga boleh menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dalam kalangan masyarakat terutamanya masyarakat bandar oleh kerana peningkatan penggunaan kenderaaan bermotor yang semakin meningkat. Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia, terdapat lebih kurang 628239 buah kereta yang telah mendaftar pada tahun 2012 dan 609596 buah motosikal serta sebanyak 40740 buah kenderaan perdagangan juga telah mendaftar pada tahun yang sama. Kesemua kenderaan yang mendaftar ini telah menunjukkan jumlah peningkatan jika dibandingkan dengan tahun yang sebelumnya. Hal ini dapat disimpulkan bahawa semakin banyak kenderaan yang berada di gunakan di jalan raya, semakin meningkat jumlah gas karbon dioksida yang dibebaskan ke udara. Selain penggunaan kenderaan awam, penggunaan kenderaan berkuasa elektrik juga boleh digalakkan kepada masyarakat.
Pihak berkuasa juga mestilah mewajibkan pihak kilang meninggikan serombong asap 30 meter ke udara selain memasang alat penapis asap agar asap yang dilepaskan adalah asap bersih yang telah dirawat dan tidak mencemarkan. Rangkaian pengagihan gas asli akan diperluas untuk meningkatkan penggunaan gas asli terutamanya dalam sektor pengangkutan. Penggunaan gas asli yang lebih luas dan pemakaian teknologi arang batu yang bersih juga harus digalakkan bagi mengurangkan pelepasan daripada loji tenaga. Dari segi pengurusan kualiti udara, pendekatan baru berasaskan konsep zon kualiti udara atau pengurusan kawasan udara tertentu boleh dilakukan. Pendekatan ini akan melibatkan pengurusan kualiti udara berdasarkan kepada keadaan sesuatu tempat atau wilayah tertentu dan akan membolehkan pihak berkuasa mengenal pasti dengan lebih tepat faktor yang mempengaruhi kualiti udara dan membantu melaksanakan langkah pencegahan.

4.4  Pendidikan alam sekitar.
Pendidikan alam semulajadi ialah proses pendidikan tentang alam semulajadi untuk alam semulajadi dan melalui alam semulajadi. Pendidikan Alam semulajadi melibatkan interaksi manusia dengan alam semulajadi serta bagaimana manusia harus mengurus alam semulajadi secara bijak dalam meningkatkan pengetahuan,kefahaman dan kesedaran terhadap alam semulajadi.
Bagi memperoleh kefahaman yang lebih mendalam dan lebih baik tentang konsep kesejahteraan alam sekitar dan pembangunan lestari dan sikap prihatin terhadap alam sekitar, pendidikan dan kesedaran terhadap alam sekitar harus digalakkan secara menyeluruh dengan penggabungan penyebaran maklumat dan latihan, serta selaras dengan cadangan-cadangan dalam Agenda 21.Dalam Agenda 21, isu pendidikan alam sekitar telah diberi tumpuan utama dalam Chapter 36. Melalui Chapter 36 ini, perkara utama yang dibincangkan ialah bagaimana untuk mengorientasikan semula sistem pendidikan alam sekitar ke arah pengkhususan, pengawasan dan pembangunan berterusan (Nasaruddin 1993). Di samping itu juga, penekanan diberikan untuk meningkatkan lagi kesedaran dan kepekaan orang awam terhadap alam sekitar serta memperkenalkan latihan-latihan tertentu bagi pengurusan dan pengawalan terhadap alam sekitar.
Pendidikan alam sekitar boleh dijalankan menggunakan dua cara iaitu pendidikan formal dan pendidikan tidak formal. Pendidikan alam sekitar menggunakan pendidikan formal dijalankan dengan mengajar para pelajar sama ada pelajar sekolah menengah atau pelajar sekolah rendah mengenai cara untuk memelihara dan memulihara alam sekitar melalui pembelajaran di sekolah. Sebagai contoh, menerusi subjek geografi, kajian tempatan dan sains. Pendidikan ini juga tidak harusnya ditumpukan kepada pelajar sekolah sahaja, malah pendidikan ini boleh mula diperkenalkan kepada para pelajar tadika supaya mereka dididik dari awal untuk sentiasa menjaga alam sekitar. Pendidikan secara tidak formal pula boleh dijalankan dengan cara memberi ceramah alam sekitar kepada masyarakat berhubung dengan penjagaan alam sekitar dan mendedahkan keadaan alam sekitar sekiranya mereka tidak menjaganya dengan baik. Hal ini dapat menanam kesedaran bahawa pentingnya penjagaan alam sekitar.
4.5  Penguatkuasaan undang-undang.
Kerajaan merupakan nadi utama pergerakan dan pentadbiran bagi sesebuah negara. Bagi isu besar seperti pencemaran alam sekitar turut menjadi agenda utama kepada kerajaan untuk mengatasinya demi kesejahteraan hidup rakyat bagi sesebuah negara. Kementerian Sumber Asli dan Alam sekitar (NRE) merupakan kementerian yang dipertanggungjawabkan untuk memelihara alam sekitar dari dicemari dan memulihara alam sekitar yang tercemar.
JAS merupakan jabatan yang berada di bawah NRE memainkan peranan penting untuk mempertingkatkan penguatkuasaan Akta Kualiti Alam Sekeliling,1974 dan peraturan-peraturan di bawahnya yang menyekat pencemaran dari punca tetap (point source). Sisa kumbahan daripada industri dan loji-loji pengolahan kumbahan perlu dirawat terlebih dahulu dam mematuhi had yang ditetapkan di bawah akta berkenaan dan peraturan-peraturan berkaitan sebelum dilepaskan. Di samping itu, rondaan oleh pegawai JAS patut diperbanyakkan di kawasan-kawasan yang di kesan menyumbang kepada kerosakkan alam sekitar seperti di kawasan kilang dan loji kumbahan.
Selain itu, bagi masalah pencemaran air yang melibatkan pencemaran sungai Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) juga memainkan peranan untuk mengambil tindakan dengan mensyaratkan semua premis makanan dalam kawasan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) memasang Sistem Penapis Sisa Makanan (Food,Oil & Grease Trap) untuk menghalang sisa makanan,minyak dan gris disalurkan terus memasuki sungai dan mencemarkannya serta melaksanakan program “Pencegahan Pencemaran dan Peningkatan Kualiti Air Sungai” untuk mempertingkatkan kualiti air sungai. JPS juga boleh mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak-pihak yang melakukan kesalahan mencemarkan sungai, sekiranya disabitkan kesalahan, boleh dikenakan hukuman di bawah Seksyen 25 (3) Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, iaitu denda tidak lebih daripada RM 100,000.00  atau penjara untuk tempoh tidak lebih dari 5 tahun atau kedua-duanya sekali.
Langkah-langkah, undang-undang, peraturan, dan garis panduan mengenai perlindungan alam sekitar yang sedia ada perlu dikaji semula untuk mempertingkatkan keberkesanannya dalam mengawal kimia toksid. Langkah ini juga harus diperlengkapkan dengan peruntukan insentif yang bersesuaian bagi pengurusan kimia berbahaya secara lebih tersusun, galakan pemprosesan teknologi lebih bersih, latihan kakitangan yang berkaitan dan menerapkan kesedaran yang lebih tinggi di kalangan industri yang berkaitan serta orang awam.


5.0 KESIMPULAN
Air, udara dan tanah adalah amat penting kepada kehidupan manusia. Air dan udara yang bersih adalah satu keperluan untuk menjamin kehidupan dan kesejahteraan manusia. Mulut yang kita gunakan untuk makan dan minum tidak akan terus terbuka sekiranya bahan yang dimakan/diminum itu boleh mematikan. Begitu juga hidung tidak akan boleh menyedut udara sekiranya ketiadaan ruang untuk kita bernafas. Selain itu, tanah tempat kita berpijak sekarang tidak akan terus boleh kita duduk sekiranya ia ternyata tidak menyenangkan sebaliknya membahayakan.
Memandangkan dunia sekarang sedang diancam bahaya pencemaran, langkah-langkah wajar dan berkesan patut diambil. Langkah untuk melindungi alam sekitar ini bukanlah tanggungjawab pihak kerajaan sahaja. Ia adalah tanggungjawab semua pihak. Bak kata pepatah ringan sama dijinjing, berat sama dipikul. Pengguna memainkan peranan yang terpenting dalam menangani masalah pencemaran. Jika semua pihak ini bekerjasama untuk menangani masalah pencemaran, sudah tentu bumi akan di panjangkan usianya. Alam sekitar yang bersih dan terlindung mencerminkan masyarakat yang harmonis dan sihat bagi menerajui pembangunan sains dan teknologi negara di masa akan datang.

No comments:

Post a Comment