tugasan semester 1 tahun 2 sesi 2013/2014 : SKAD 2313 METODOLOGI PENYELIDIKAN ILMU PEMBANGUNAN
SKAD
2313
METODOLOGI
PENYELIDIKAN ILMU PEMBANGUNAN

KEPERLUAN PROMOSI BAGI MENINGKATKAN
KETERLIBATAN PELAJAR DALAM USAHA KE ARAH KAMPUS LESTARI UNIVERSITI KEBANGSAAN
MALAYSIA 

DISEDIAKAN
UNTUK :
DR
SUHANA BINTI SAAD
DR
SARMILA BINTI MD SUM
DR.
SURAIYA BINTI ISHAK
DISEDIAKAN
OLEH :
MASYITA BINTI MOHD HADI (A141089)
NURUL SAFINAS BINTI M. HANAFIAH (A141813)
NURUL SAFINAS BINTI M. HANAFIAH (A141813)
1.0 PENGENALAN
Universiti
mempunyai peranan penting dalam melahirkan graduan pelbagai disiplin yang
mempunyai kefahaman yang mendalam berkaitan konsep kelestarian dan mempunyai
tahap keprihatinan yang tinggi terhadap alam sekitar. Peranan universiti kepada
masyarakat adalah pelbagai termasuklah melalui interaksi dengan mereka.
Terdapat tiga elemen dalam konsep konsep pembangunan lestari iaitu ekonomi,
sosial dan alam sekitar. Secara umumnya,
gabungan ketiga-tiga elemen ini selaras dengan matlamat universiti dalam
melahirkan gaduan yang memenuhi kehendak pasaran. Dalam memenuhi matlamat itu,
Universiti Kebangsaan Malaysia telah mengambil langkah ke arah kampus lestari
dimana matlamat kampus lestari itu mengandungi ketiga-tiga elemen tersebut
iaitu mengamalkan pembangunan lestari sepenuhnya menjelang tahun 2020 bagi
kesejahteraan kehidupan dan kesihatan ekosistem serta memupuk kelestarian alam
semulajadi dan alam binaan melalui pengurusan pentadbiran pendidikan
penyelidikan pembangunan dan amalan kehidupan komuniti kampus dan tempatan.
Berikutan
itu, Universiti Kebangsaan Malaysia telah ikut serta dalam peristiwa
penandatangani Deklarasi Talloires pada 1990 dimana deklarasi ini bertujuan
kearah kelestarian universiti (USLF, 1994). Deklarasi ini mula mendapat
sambutan daripada universiti-universiti antarabangsa dimana sebanyak 413 buah
universiti telah bersetuju untuk menandatangani deklarasi Talloires pada tahun
2010. Universiti-universiti ini mula mengaplikasikan idea kelestarian ke dalam
sistem universiti mereka termasuklah Universiti Kebangsaan Malaysia. Pada tahun
2007, Universiti Kebangsaan Malaysia telah pun melancarkan Program UKM Lestari
dengan bertujuan untuk mencapai pembangunan lestari yang berteraskan
pengintegrasian dan pembangunan keseluruhan universiti. Program-program yang
digariskan adalah meliputi program-program seperti berikut:
·
Program Governans Kelestarian UKM
·
Program Pengurusan Air Bersepadu UKM
·
Program Pengurusan Tenaga Efisien UKM
·
Program Pengurusan Sisa Pepejal UKM
·
Program Reka Bentuk Bangunan Dan
Infrasruktur Lestari UKM
·
Program Pengurusan Pengangkutan Lestari
UKM
·
Program Pemuliharaan Hutan Dan Landskap
Mesra-Ekosistem UKM
·
Program Penggunaan Dan Pengurusan Bahan
Lestari UKM
·
Program Kelestarian Kurikulum UKM
·
Program Kesejahteraan Insan UKM
·
Program Pembinaan Keupayaan Kelestarian
UKM
·
Pelan Induk Kampus Ukm Lestari 2020; Dan
·
Pelaksanaan Teknologi Maklumat Dan
Komunikasi (ICT) UKM
Maka
keupayaan untuk menjayakan program ini memerlukan kerjasama daripada semua
pihak iaitu pihak pengurusan tertinggi universiti, tenaga pendidik, mahasiswa,
dan keseluruan kakitangan di Universiti Kebangsaan Malaysia. Semua pihak harus
berganding bahu dalam dalam menjayakan UKM sebagai salah satu kampus lestari
menjelang tahun 2020.
2.0
OBJEKTIF KAJIAN
Objektif
kajian ini adalah:
- Menilai
sejauhmana keperluan promosi bagi meningkatkan keterlibatan pelajar dalam
usaha ke arah kampus lestari
- Mengenalpasti bahawa kempen merupakan medium utama dalam keperluan mempromosikan kampus lestari.
3.0
PERNYATAAN MASALAH
Dalam
kajian yang lepas, terdapat banyak kajian yang bertujuan meninjau aspek
kesedaran pelajar UKM terhadap isu alam sekitar.
Antaranya ialah kajian
mengenai tahap kelestarian pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia ke arah
kampus lestari (Norfadillah Derahim, Halimaton Saadiah Hashim & Noraziah
Ali).
Hasil kajian mendapati jurang dan kelemahan tahap pengetahuan, kesedaran dan peranan
pelajar yang dikenalpasti, merupakan cabaran utama kepada pihak pentadbiran UKM
ke arah mewujudkan kampus lestari. UKM perlu merangka dan melaksanakan program
pembinaan keupayaan kelestarian pelajar dengan lebih teratur dan berterusan
untuk membangunkan sebuah kampus lestari menjelang 2020.
Seterusnya,
kajian tentang hubungan antara komitmen terhadap alam sekitar dengan
tingkah laku mesra alam sekitar dalam kalangan pelajar universiti (Tan Pei San
& Norzaini Azman) yang mana hasil analisis Korelasi menunjukkan bahawa terdapat hubungan positif
yang sederhana antara komitmen terhadap alam sekitar dan tingkah laku mesra
alam sekitar
Selain
itu, faktor yang menjadi halangan dan cabaran kepada kelestarian pendidikan
tinggi adalah disebabkan oleh kekurangan dan kelemahan faktor-faktor seperti
kesedaran, minat dan penglibatan, struktur organisasi, sokongan pentadbiran
universiti, kekangan masa, latihan berkaitan kelestarian, menolak perubahan,
mentaliti keuntungan, penyelidikan trans-disiplinari, polisi yang mempromosikan
kelestarian kampus, mendefinisikan konsep kelestarian dan peluang komunikasi
dan maklumat (Velazquez et al. 2005; William 2008).
Seterusnya kajian oleh Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM) melalui kumpulan penyelidikan inisiatif kampus sisa sifar UKM
dengan kerjasama Alam Flora Sdn Bhd telah menggerakkan aktiviti kitar semula
dengan lebih berkesan semenjak tahun 2010 dengan menambahbaik sistem pengurusan
kitar semula, meningkatkan kemudahan serta fasiliti sedia ada dan mempergiatkan
kempen kesedaran. Walaubagaimanapun, sambutan yang diterima daripada warga UKM
adalah rendah dengan kadar purata kitar semula yang direkodkan (April 2010
hingga September 2011) adalah 1.93 % dengan purata bilangan warga UKM yang
menghantar barangan kitar semula ke Pusat Kitar Semula UKM adalah lima
orang/minggu. (Seminar
Pendidikan Kejuruteraan Kongres Pengajaran dan Pembelajaran & Alam Bina UKM
2011) kajian ini yang membuktikan bahawa penglibatan
pelajar dalam kampus lestari adalah rendah. Seterusnya kajian yang menunjukkan bahawa
keperlun promosi itu sendiri iaitu melalui soal selidik yang juga dilakukan
oleh Seminar Pendidikan Kejuruteraan Kongres Pengajaran dan Pembelajaran
& Alam Bina UKM (2011) berkenaan dengan penggunaan sistem tong oren.
Walaupun peratus terbesar iaitu 85 peratus pernah menggunakan tong oren tetapi
mereka beranggapan bahawa informasi untuk penggunaan tong adalah masih kurang
dan sampah yang di buang ke dalam tong tersebut tidak pasti sama ada bahan yang
betul. Selain itu, Ramai di antara responden berharap publisiti tentang
penggunaan tong perlu ditingkatkan kerana program tersebut adalah program yang
bagus untuk mendidik warga UKM untuk menghargai bahan yang boleh dikitar semula
selain dapat mengasingkan bahan kitar semula dari dibuang.
Berdasarkan
kajian-kajian ini dapat dibuktikan bahawa keperluan promosi bagi meningkatkan
keterlibatan mahasiswa dalam usaha ke arah kampus lestari adalah penting dalam
menyampaikan informasi atau maklumat berkenaan program atau aktiviti yang
dijalankan supaya ia dapat menarik mahasiswa untuk terlibat sama dalam usaha ke
arah menjadikan Universiti Kebangsaan Malaysia sebagai kampus lestari pada
tahun 2020.
Tambahan
pula, kajian ini juga melihat kempen merupakan medium yang tepat dalam memenuhi
keperluan promosi sebagai usaha untuk meningkatkan keterlibatan mahasiswa.
Contohnya seperti penggunaan poster, pameran serta risalah-risalah yang
berkaitan dalam memberitahu mahasiswa mengenai program-program yang dianjurkan
UKM ke arah kampus lestari. Hal ini kerana melalui pemerhatian yang telah
dijalankan bahawa kempen di sekitar UKM kurang dan hanya aktif di laman sosial
seperti facebook dan blog.
4.0
KEPENTINGAN KAJIAN
Kepentingan
kajian ini dilihat dari segi teori, bertujuan bagi mengkaji keperluan promosi
dalam meningkatkan keterlibatan mahasiswa dalam usaha kampus lestari. Robert
Merton (Melvin L. De Fleur et al. 1988) telah merumuskan dalil-dalil
fungsionalisme struktural tentang masyarakat-masyarakat seperti berikut :
- Sesebuah
masyarakat itu sebaik-baiknya difikirkan sebagai suatu sistem bahagian
yang saling berhubungan; ia adalah sebuah organisasi yang terdiri daripada
kegiatan yang berpola, berulang-ulang dan saling berkalitan
- Masyarakat
yang sedemikian dengan sendirinya menuju ke arah keseimbangan dinamis;
jika berlaku sesuatu keadaan yang tidak harmoni, terdapat penggerak yang
bangun untuk mengembalikan kestabilan.
Melalui
dalil-dalil ini, dapat dilihat bahawa perlunya promosi itu sebagai suatu
penghubung masyarakat kepada sesuatu maklumat yang berlaku di sekeliling
mereka. Maka promosi ke arah kampus lestari perlu dilakukan secara berpola, dan
berulang-ulang. Seterusnya dapat dikatakan bahawa promosi yang berkesan mampu
membimbing masyarakat ke arah pengambilan tindakan yang dikatakan sebagai
penggerak kepada program-program kelestarian kampus yang dianjurkan oleh pihak
yang bertanggungjawab. Justeru itu, kepentingan kajian ini juga termasuklah
mengenalpasti bahawa kempen merupakan medium utama dalam keperluan
mempromosikan kampus lestari melalui pelaksanaan promosi yang efektif ini.
Akhir
sekali, kepentingan kajian ini dapat dilihat sebagai salah satu cadangan kepada
pihak Universiti Kebangsaan Malaysia untuk meningkatkan atau memperbaiki faktor
yang menjadi penghalang kepada usaha ke arah kampus lestari menjelang tahun
2020.
5.0
SKOP KAJIAN
Kajian
ini dijalankan di Universiti Kebangsaan Malaysia, dimana universiti ini dalam
usaha ke arah kampus lestari. Populasi yang digunakan ialah mahasiswa
Universiti Kebangsaan Malaysia, manakala sampel populasi yang digunakan ialah
mahasiswa daripada setiap fakuti di UKM yang terdiri daripada 12 fakulti Iaitu
Fakulti Pergigian, Fakulti Ekonomi Dan Pengurusan, Fakulti Sains Sosial Dan
Kemanusiaan, Fakulti Sains Kesihatan, Fakulti Kejuruteraan Dan Alam Bina,
Fakulti Sains Dan Teknologi, Fakulti Teknologi Dan Sains Maklumat, Fakulti
Pengajian Islam, Fakulti Undang-Undang, Fakulti Pendidikan, Fakulti Perubatan,
Dan Fakulti Farmasi. Kami juga memilih seramai 20 orang daripada setiap fakulti
untuk menjawab soalan soal selidik tersebut. Hal ini adalah bertujuan untuk
mengetahui hasil kajian secara menyeluruh kerana ia melibatkan usaha dalam
menjayakan UKM ke arah kampus lestari.
6.0
PENDEKATAN TEORITIS
Kajian
ini menguna pakai teori fungsionalisme struktural yang mana istilah ‘struktur’
merujuk kepada cara bagaimana kegiatan-kegiatan masyarakat yang berulang-ulang
diuruskan. Struktur ini mengambil kira aspek tingkah laku, kelakuan keluarga,
kegiatan ekonomi, politik, agama dan magis, dan banyak lagi bentuk aktiviti
masyarakat yang dianggap terurus dan cekap. Istilah ‘fungsi’ pula merujuk
kepada sumbangan sesuatu bentuk kegiatan berulang-ulang yang tertentu dalam
menjaga kestabilan atau keseimbangan masyarakat. Media dan komunikasi massa
pula adalah tindakan-tindakan yang berulang dan berpola dalam sistem sosial
sesebuah masyarakat. Media dikatakan menyumbang sedikit sebanyak kepada
keseimbangan sosial sesebuah masyarakat. Dalam erti kata yang lain, media ini
membawa akibat kepada masyarakat secara keseluruhannya. Malah media massa boleh
disenaraikan sebagai salah satu komponen yang perlu bagi struktur sosial. Tanpa
komunikasi mahupun media, masyarakat masa kini tidak akan berterusan.
Sebaliknya, komunikasi massa mungkin bersifat tidak berfungsi menyumbang kepada
keadaan tidak harmoni dan tidak stabil (Melvin L. De Fleur et al. 1988).
Jika
dikaitkan dengan kajian ini, media melalui saluran yang bertepatan adalah
penting bagi membolehkan sasaran iaitu umum menerima maklumat yang hendak
disampaikan. Namun, penyebaran maklumat iaitu promosi kempen terhadap kampus
lestari tersebut perlulah dilakukan secara berulang-ulang dan lebih menyeluruh
menggunakan pelbagai medium penyebaran maklumat seperti penggunaan laman sosial
dan juga penyebaran secara langsung seperti pengeluaran poster dan risalah bagi
memastikan ianya terus berjalan secara berterusan dan tidak hanya mendapat
sambutan pada awalnya dan kemudiannya ia mula dilupakan. Hal ini selaras dengan
matlamat universiti untuk mencapai kampus lestari menjelang tahun 2020.
7.0
HIPOTESIS / ANDAIAN KAJIAN
Hipotesis
kajian ini mengandaikan bahawa terdapatnya hubungan yang signifikan antara
keperluan promosi bagi meningkatkan keterlibatan mahasiswa dalam usaha ke arah
kampus lestari UKM.
Selain
itu, kajian ini juga akan dapat membuktikan bahawa kempen secara langsung dan
bukan hanya melalui laman sosial atau laman sesawang merupakan keperluan dalam
mempromosikan program-program yang dianjurkan UKM.
Kesimpulannya,
kajian ini mengandaikan bahawa apabila kempen yang dilakukan secara menyeluruh
dan berkesan, ia akan mempengaruhi penglibatan pelajar dan akhirnya membantu
pihak UKM dalam merealisasikan usaha ke arah kampus lestari menjelang tahun
2020.
8.0
DEFINISI KONSEP
Menurut
Brundland Report 1987, pembangunan mapan atau pembangunan lestari ialah
pembangunan yang dapat memenuhi keperluan pada masa sekarang tanpa menjejaskan
keupayaan bagi memenuhi keperluan pada masa hadapan. pembangunan lestari
menumpukan kepada tiga konsep utama iaitu sosial, ekonomi, dan alam sekitar.
Hal ini kerana nikmat kemajuan pada hari ini akan turut dinikmati oleh generasi
yang akan datang tanpa menjejaskan keperluan pada masa hadapan.
Seterusnya, terdapat kira-kira sebanyak
1.2-1.5 juta penuntut pada satu – satu masa di institusi pengajian tinggi
termasuk universiti awam dan swasta, rakan sekerja dan politeknik di Malaysia.
Jika dilihat secara halus, dengan jumlah penuntut yang banyak akan menyebabkan
penggunaan tenaga dan bahan-bahan di universiti meningkat dan akan memberi
impak secara langsung dan tidak langsung terhadap alam sekitar dan kemampanan.
Idea kampus yang mampan telah
menjadi popular di tahun-tahun kebelakangan kerana banyak universiti di Amerika
Syarikat dan seluruh dunia telah mula meneroka berasaskan inisiatif kampus itu
sendiri. Universiti boleh terutamanya dengan baik sesuai untuk
merealisasikan pembangunan mampan. Hal ini kerana universiti adalah pusat-pusat
beberapa penyelidikan yang paling maju di bidang yang berkaitan untuk
kemampanan dan juga sumber yang banyak
untuk penyelesaian teknikal dan masyarakat dalam masalah pembangunan
(Trombulak, 1998).
Velaquez
et.al (2006) mentakrifkan bahawa universiti mampan institusi pendidikan tinggi,
secara keseluruhannya atau sebagai sebahagian, yang menangani, melibatkan dan menggalakkan,
pada peringkat serantau atau peringkat global, meminimumkan persekitaran
negatif, ekonomi, masyarakat, dan kesan kesihatan yang dihasilkan dalam
penggunaan sumber-sumber mereka bagi memenuhi fungsinya daripada pengajaran,
penyelidikan, jangkauan dan perkongsian, dan pengawasan di jalan untuk membantu
masyarakat membuat peralihan kepada gaya hidup yang mampan''
Manakala
Cole (2003) mendefinisikan kampus mampan sebagai satu yang bertindak dimana ia
adalah tanggungjawab tempatan dan global untuk melindungi dan meningkatkan
kesihatan dan kesejahteraan manusia dan ekosistem. Ia melibatkan secara
aktif pengetahuan warga universiti iaitu cabaran ekologi dan sosial yang kita
hadapi sekarang dan pada masa akan datang''
Kedua-dua
definisi di atas menerangkan bahawa pembangunan yang berterusan adalah istilah
yang digunakan untuk menggambarkan pembangunan yang meningkatkan kualiti hidup
manusia ketika tinggal dalam kapasiti yang menyokong ekosistem, memberi tumpuan
untuk mengimbangi sosial, matlamat dan manfaat ekologi dan ekonomi. Universiti,
telah dianggap sebagai benteng pemikiran bebas, adalah secara teori yang sukar
ditandingi dalam keupayaan untuk mencari teori-teori baru, teknologi, dan
nilai-nilai. Oleh itu, ia adalah penting bagi universiti untuk memimpin
melalui teladan di kawasan di mana penyelesaian masalah kreatif diperlukan
(Cole, 2003).
Selain itu, definisi konsep melalui William
J. Stanton ialah sebagai suatu usaha dalam penyampaian maklumat, pemujukan, dan
proses komunikasi. Manakala menurut Harper (2000:65), beliau mendefinisikan
promosi sebagai suatu program terkawal dan bersepadu dari segi metod komunikasi
material syarikat atau produk yang dapat memuaskan pelanggan, mendorong jualan
serta memberi sumbangan pada prestasi keuntungan syarikat. Jika dikaitkan
dengan kajian ini, promosi boleh didefinisikan sebagai suatu program yang
terkawal dan bersepadu dari segi cara penyampaian yang mampu menarik perhatian
dan minat para siswazah untuk turut terlibat seterusnya membantu mempercepat
usaha ke arah kampus lestari.
9.0
BATASAN KAJIAN
Kekangan
yang dihadapi adalah dari segi pengutipan data hasil kajian. Hal ini kerana
kajian mengambil beberapa sampel responden dari setiap fakulti yang terdapat di
UKM. Maka kekangan dari segi masa terpaksa dihadapi dimana borang soal selidik
yang hendak dikumpulkan daripada responden-responden yang berlainan fakulti
akan mengambil masa yang lama yang akhirnya mempengaruhi proses pengumpulan
data daripada borang-borang soal selidik tersebut.
Tambahan
pula terdapat perbezaan jarak yang besar antara kampus UKM Bangi dengan Kampus UKM
Kuala Lumpur ini juga akan menyebabkan kesukaran dalam pengedaran dan juga
pengumpulan borang soal selidik terutamanya daripada segi pengangkutan dan juga
kos.
Kajian
juga mengalami kesukaran dalam mendapatkan data yang tepat dan telus. Hal ini kerana
pelajar terdorong untuk menjawab soalan soal selidik yang diedarkan secara
sambil lewa.
10.0
SOROTAN LITERATUR
Banyak
kajian meninjau kesedaran masyarakat terhadap alam
sekitar terutamanya pada pelajar di institusi pendidikan. Banyak dapatan kajian
lepas menunjukkan bahawa pengetahuan, sikap dan kesedaran terhadap alam sekitar
dalam kalangan pelajar di institusi pengajian tinggi di Malaysia berada pada
tahap yang baik (Fadzilah 1999; Ruhaya 2001; Mohd Yusop et. al. 2003; Ramli
2003; Zurina & Norjan 2003; Seow & Nor Wariza Jufri 2004; Ismail 2005;
Norjan et. al. 2005 dan Norlila 2007). Kajian ini juga dibuktikan melalui
kajian yang dijalankan oleh Zurina dan Norjan (2003) mengenai tahap kesedaran
alam sekitar dalam kalangan pelajar universiti. Mereka mendapati kesedaran
terhadap alam sekitar dalam kalangan pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia
adalah pada tahap yang tinggi tetapi kesediaan pelajar untuk terlibat sama
dalam mengatasi masalah alam sekitar adalah terlalu minimum.
Hal ini menunjukkan bahawa pengetahuan masyarakat terhadap
pembangunan lestari berada di tahap tinggi namun penglibatan masyarakat masih
lagi rendah iaitu melalui kajian oleh Wahida et. al. (2004) yang menyatakan
bahawa kesedaran terhadap isu-isu alam sekitar dan kesedaran bahawa alam
sekitar perlu dipelihara telah meningkat dalam kalangan masyarakat, tetapi
tahap penglibatan individu dalam aktiviti-aktiviti pemeliharaan alam sekitar
masih di peringkat yang rendah.
Selain itu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
melalui kumpulan penyelidikan inisiatif kampus sisa sifar UKM dengan kerjasama
Alam Flora Sdn Bhd telah menggerakkan aktiviti kitar semula dengan lebih
berkesan semenjak tahun 2010 dengan menambahbaik sistem pengurusan kitar
semula, meningkatkan kemudahan serta fasiliti sedia ada dan mempergiatkan
kempen kesedaran. Walaubagaimanapun, sambutan yang diterima daripada warga UKM
adalah rendah dengan kadar purata kitar semula yang direkodkan (April 2010
hingga September 2011) adalah 1.93 % dengan purata bilangan warga UKM yang menghantar
barangan kitar semula ke Pusat Kitar Semula UKM adalah lima orang/minggu. (Seminar Pendidikan Kejuruteraan
Kongres Pengajaran dan Pembelajaran & Alam Bina UKM 2011) kajian ini yang membuktikan bahawa penglibatan pelajar
dalam kampus lestari adalah rendah. Seterusnya kajian yang menunjukkan
keberkesanan kempen itu sendiri iaitu melalui soal selidik yang juga dilakukan
oleh Seminar Pendidikan Kejuruteraan Kongres Pengajaran dan Pembelajaran
& Alam Bina UKM (2011) berkenaan dengan penggunaan sistem tong oren.
Walaupun peratus terbesar iaitu 85 peratus pernah menggunakan tong oren tetapi
mereka beranggapan bahawa informasi untuk penggunaan tong adalah masih kurang
dan sampah yang di buang ke dalam tong tersebut tidak pasti sama ada bahan yang
betul. Selain itu, Ramai di antara responden berharap publisiti tentang
penggunaan tong perlu ditingkatkan kerana program tersebut adalah program yang
bagus untuk mendidik warga UKM untuk menghargai bahan yang boleh dikitar semula
selain dapat mengasingkan bahan kitar semula dari dibuang.
Tambahan
pula, kajian oleh Shahrom Md Zain, Noor Ezlin Ahmad Basri, Fatihah Suja, Othman
Jaafar & Hassan Basri daripada
Jabatan Kejuruteraan Awam & Struktur, Fakulti Kejuruteraan & Alam Bina
Universiti Kebangsaan Malaysia berpendapat bahawa pelaksanaan kempen-kempen
alam sekitar, aktiviti-aktiviti kitar semula dan gaya hidup lestari warga UKM
perlu digerakkan di peringkat universiti secara lebih tersusun untuk
menunjukkan betapa seriusnya UKM memperjuangkan konsep pembangunan lestari di
peringkat universiti. Bagi proses pengajaran & pembelajaran di UKM, antara
cara yang boleh dilaksanakan ialah dengan memberikan tugasan-tugasan berkaitan
isu-isu alam sekitar, projek berasaskan masalah (PBL) yang memberi fokus kepada
masalah alam sekitar, pertandingan dan seterusnya penglibatan pelajar-pelajar
dalam pameran dan kempen-kempen kesedaran alam sekitar hasil daripada tugasan
yang diberikan.
Kesimpulannya,
walaupun banyak kajian ada menyatakan bahawa keperluan promosi sesuatu yang
penting dalam usaha ke arah kampus lestari, namun masih tiada kajian atau
penyelidikan yang membincangkannya secara khusus dan terperinci. Oleh
disebabkan itu, kajian ini akan melihat secara khusus mengenai keperluan
promosi iaitu melalui kempen secara menyeluruh atau secara langsung juga
penting dalam usaha meningkatkan keterlibatan pelajar ke arah kampus lestari.
11.0
METODOLOGI
Kaedah
pertama yang digunakan dalam menjalankan kajian ini adalah kaedah pemerhatian.
Pemerhatian dilakukan di sekitar UKM dan juga terhadap laman sesawang mengenai
UKM LESTARI seperti poster, pameran, risalah, facebook, dan juga blog yang
telah digunakan dalam mempromosikan program-program ke arah UKM sebagai kampus
lestari. Hal ini kerana kebanyakkannya promosi yang digunakan ialah melalui
laman sosial iaitu facebook namun promosi atau kempen secara langsung seperti
pengedaran risalah atau poster yang ditampal di sekitar UKM adalah kurang.
Kaedah
yang kedua, ialah kaedah penggunaan borang soal selidik. Persampelan yang
digunakan ialah persampelan kuota yang mana ia juga persampelan rawak berlapis
yang bukan kebarangkalian. Borang akan diedarkan sebanyak 20 set bagi setiap 12
fakulti tersebut iaitu jumlah keseluruhannya ialah sebanyak 240 set soal
selidik. Teknik ini digunakan untuk mengetahui secara keseluruhan mengenai
hasil kajian ini terhadap mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia.
Akhir
sekali, kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dalam memperolehi hasil
kajian. Hal ini kerana kaedah kuantitatif dapat melihat perilaku atau pandangan
secara peribadi serta dapat mengetahui pemahaman secara mendalam serta ia
dianggap fleksibel. Ia juga dianggap bersesuaian dalam menentukan hasil kajian
ini. Oleh itu, teknik yang digunakan dalam menganalisis data yang diperolehi
ialah menggunakan Statistical Package for the Social Sciences atau Statistical Product and
Service Solutions (SPSS).
RUJUKAN
Iman mulyana Dwi
Suwandi. promosi dan public relations. Slide. Indonesia: Seri Manajemen
Pemasaran.
http://www.slideshare.net/imanmulyana/promosi-dan-public-relations
Norfadillah derahim,
halimaton saadiah hashim, dan noraziah ali. 2011. Tahap kelestarian pelajar
universiti kebangsaan malaysia ke arah kampus lestari. Jurnal Personalia Pelajar (14). 0128-2735
Nurulain a.jalal. 2010.
Factors Of Sustainability For UTM Sustainable
Campus Initiatives. UTM: Faculty of Civil Engineering.
Melvin L. De Fleur,
Sandra Ball-Rokeach. 1988. Teori
Komunikasi Massa. Terj. Noor Bathi Hj. Badarudin. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
Dan Pustaka.
Shahrom Md Zain, Noor Ezlin Ahmad
Basri, Hassan Basri, Noridayu Zakaria, Rahmah Elfithri, Maisarah Ahmad, Tiew
Kian Ghee, Sarifah Yaakub & Ismi Azura Istear Khan. 2011. Keprihatinan Amalan Kitar Semula Membentuk Sikap
Dan Tingkah Laku Lestari. Seminar
Pendidikan Kejuruteraan Kongres Pengajaran dan Pembelajaran & Alam Bina
(PeKA’11)
Tan Pei San
& Norzaini Azman. 2011. Hubungan antara Komitmen Terhadap Alam Sekitar
dengan Tingkah Laku Mesra Alam Sekitar dalam Kalangan Pelajar Universiti (The
Relationship between Commitment towards Environment and Pro-environment
Behaviour among University Students). Jurnal
Personaliti Pelajar Bil 14 : 11 – 22.
No comments:
Post a Comment