Friday, May 16, 2014

KAJIAN ADAT MENYAMBUT KELAHIRAN BAGI ETNIK JAWA


tugasan semester 1 tahun 2 sesi 2013/2014 : ZZZT 2173 HUBUNGAN ETNIK





ZZZT 2173 HUBUNGAN ETNIK
DR JAMSARI BIN ALIAS

“ADAT MENYAMBUT KELAHIRAN BAYI BAGI ETNIK JAWA:
KAJIAN DI KAMPUNG JAWA, KLANG”




NAMA AHLI KUMPULAN DELIMA:

NORASILAH BINTI SATDIMIN                                                             A142414
NURUL SAFINAS BINTI M. HANAFIAH                                              A141813
MASYITA BINTI MOHD HADI                                                               A141089
ILLYNA BINTI IBRAHIM                                                                        A140755
NADIA NURSHIDA BINTI ZUHAIRI                                                     A140833
NURAIN BINTI MOHD YUSOF                                                             A141368
ROBIATUL NADIAH BINTI DOLLAH TABAB                                     A141640
SITI AIKA FATEN BINTI SAHLAN                                                       A141799




1.0 PENGENALAN

Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji adat menyambut kelahiran bayi bagi etnik Jawa. Hal ini kerana kebanyakan orang beranggapan bahawa adat menyambut kelahiran bayi etnik Jawa ini sama sahaja seperti adat-adat kaum lain. Oleh kerana itu, kami memilih tajuk ini untuk dikaji dan membuktikan bahawa terdapat perbezaan yang unik dalam adat menyambut kelahiran bayi dalam etnik Jawa berbanding dengan etnik-etnik lain.
Kami memilih kawasan kajian iaitu Kampung Jawa, Klang Selangor ini kerana majoriti penduduknya merupakan etnik Jawa bagi memudahkan kami mendapatkan maklumat berkenaan adat-adat menyambut kelahiran bayi kaum mereka.
Seterusnya kami memilih dua orang responden yang merupakan bekas bidan kampung bagi memudahkan kami mengetahui dengan lebih mendalam lagi berkenaan langkah-langkah dalam adat menyambut kelahiran bayi ini.


2.0 SOROTAN KAJIAN
Penyelidikan adat resam masyarakat Jawa bayi telah banyak dilakukan oleh penyelidik-penyelidik.Kebanyakan mereka melihat secara menyeluruh aspek adat resam yang diamalkan oleh masyarakat Jawa. Kajian ini akan memfokuskan kepada menyabut kelahiran bayi bagi masyarakat Jawa. Menurut Amina Haji Noor (1993), petua merawat ibu selepas melahirkan munggunakan ubatan tradisional dapat mengambalikan tenaga selain memakan ubat yang disediakan oleh pihak hospital. Ann Ahira berpendapat, suku kaun Jawa percaya bahawa seorang wanita hamil harus dijaga dengan baik supaya tidak berlaku kejadian yang tidak diingini dan bayi yang di kandung dapat dilahirkan dengan mudah.
            Leoni Putri mengatakan bahawa proses melahirkan bayi merupakan hal yang harus disyukuri oleh masyarakat Jawa. Oleh itu, mereka akan membuat suatu majlis atau upacara seperti menyambut kelahiran baru itu. Selain itu, terdapat adat resam lain yang diamalkan untuk mengekalkan keaslian suku kaun Jawa ini dan setiap upacara dilakuan mempunyai makna-makna tertentu.
Norhissham (2013), mengatakan bahawa adat resam Jawa ini merangkumi semua aspek kehidupan bermula dari kelahiran, kehidupan dan hinggalah kematian. Hasil kajian beliau mendapati bahawa terdapat banyak adat resam masyarakat Jawa telah ditinggalakn kerana selain dari mengalami proses asimilasi iaitu membentuk budaya baru, ada di antara adat resam dan kepercayaan yang tidak bersesuaian dengan agama Islam. Hal ini di sokong oleh Anna Ahira, mengatakan sebagai seorang beragama islam yang baik masyarakat harus tahu memilih mana-mana adat resam Jawa yang di benarkan oleh syariat Islam.
Berdasarkan analisis yang dapat dilihat, Aminah Haji Noor percaya bahawa ubatan tradisional masyarakat Jawa memberi kesan positif kepada kesihatan para ibu yang baru melahirkan dan sesuai diamalkan hingga kini.Leoni Putri berpendapat adat resam masyarakat Jawa menpunyai keaslian tersendiri yang membawa makna yang baik untuk sesuatu tujuan. Norhissham dan Anna Ahira mempunyai pendapat mengatakan bahawa banyak adat resam dan kepercayaan yang telah ditinggalakn kerana wujud percanggahan dengan syariat islam yang melarang perbuatan tersebut. Selain itu, berlaku proses asimilasi yang lebih kepada perubatan terkini yang mengikut arus kemodenan. Sehubungan itu, kajian ini akan mengkaji sejauhmana masyarakat melayu yang berketurunan Jawa di Kampung Jawa di Klang masih mengamalkan adat resam suku kaum Jawa. Kajian ini menggunakan kaedah pemerhatian, temubual dan soal selidik untuk mendapatkan data-data yang diperlukan.


3.0 METODOLOGI KAJIAN
Kawasan kajian yang kami pilih untuk menjalani kajian kami ialah di Kampung Jawa Di Klang, Selangor. Hal ini kerana kampung tersebut terdapat ramai masyarakat Jawa yang menetap di sana dan memudahkan kami untuk mendapatkan data.
Data kajian ini diperolehi daripada pelbagai sumber primer dan sekunder.Data primer dikumpul melalui kaji selidik yang dilakukan di kawasan kajian. Kaji selidik akan dilakukan terhadap 20 orang responden yang terdiri daripada penduduk Jawa yang berada di kawasan Kampung Jawa, Klang secara rawak. Borang kaji selidik ini dilakukan bertujuan untuk mengkaji tentang adat menyambut bayi bagi masyarakat Jawa di kampung tersebut.
Selain itu, kaedah temu bual dengan penduduk setempat juga turut dilakukan iaitu terhadap dua orang responden iaitu Puan Faizah Bt Mohd Yusof dan Puan Ummi Khatijah binti Hashim. Responden utama kami iaitu, Puan Faizah Bt Mohd Yusof, beliau merupakan seorang bidan berketurunan Jawa sejak berumur 20 tahun lagi. Pelbagai pengalaman serta adat jawa yang telah beliau ceritakan pada kami.Secara umumnya, adat masyarakat Jawa dengan masyarakat Melayu dalam menyambut kelahiran bayi tidaklah begitu ketara jurang perbezaannya.
Data sekunder pula boleh diperolehi daripada pelbagai sumber termasuklah melalui akhbar, jurnal dan buku serta laman web yang berkaitan.


4.0 HASIL KAJIAN

   4.1 AMALAN MENYAMBUT BAYI MASYARAKAT JAWA

1.      SELAPAN
Selapan merupakan satu majlis jamuan yang diadakan bertujuan untuk memastikan anak lahir dengan selamat.Majlis ini diadakan ketika kandungan berusia tiga bulan. Keluarga terdekat akan memasak dan menjemput saudara mara datang kerumah dan menjamu selera.

2.      LENGGANG PERUT
Adat ini ialah suatu adat yang dijalankan ke atas seorang isteri yang telah genap tujuh bulan hamil dan ia bertujuan untuk meletakkan kedudukan bayi di dalam perut di tempat yang sepatutnya, iaitu bahagian kepala di pintu rahim. Ini penting bagi memudahkan si ibu bersalin dan bayi tidak kelemasan di dalam perut. Maka pada masa itu, bidan akan dipanggil untuk memeriksa dan menentukan isteri yang hamil itu betul-betul telah genap tujuh bulan hamil atau belum cukup bulan lagi. Jika didapati sudah genap tujuh bulan isteri itu hamil, maka mulailah bidan itu diupah untuk melangsungkan adat melenggang perut ini.Kelengkapan yang mustahak perlu disiapkan untuk menjalankan adat ini. Antara kelengkapan tersebut disediakan adalah seperti berikut:
• Tujuh helai kain yang berlainan warna.
• Satu gantang beras.
• Sebiji buah kelapa.
• Beberapa urat benang.
• Satu batang damar.
• Sedikit minyak kelapa atau minyak urut.
• Beberapa batang lilin.
• Satu tepak sirih, yang lengkap dengan isinya.
• Pengeras wang sebanyak lima suku ($1.25) di dalam tepak itu.

Setelah semua barang tersebut disediakan, tok bidan akan menjalankan adat melenggang perut seperti berikut. Mula-mula tok bidan membentangkan ketujuh-tujuh helai kain berwarna itu secara melintang sehelai demi sehelai. Ibu yang hamil itu akandibaringkan di atas lapisan-lapisan kain tersebut. Kemudian, perut ibu itu akan diurut dengan minyak kelapa atau minyak urut secara perlahan-lahan.
Selepas itu, kelapa yang sudah dikupas tersebut akan diguling-gulingkan secara perlahan-lahan di atas perut ibu itu ke atas dan ke bawah sebanyak tujuh kali dan pada kali yang ketujuh itu, kelapa itu akan dilepas serta dibiarkan jatuh bergolek daripada perut ibu itu sambil diperhatikan oleh tok bidan itu. Tok bidan akan memerhatikan bagaimana kedudukan muka atau mata kelapa itu setelah berhenti bergolek. Jika mata kelapa itu menghala ke atas, ibu itu akan beroleh anak lelaki, dan jika ia menghala ke bawah, anak perempuan akan dilahirkan.
Setelah itu, sebelah tangan tok bidan akan memegang satu hujung kain lapisan atas sekali dan dengan tangannya yang sebelah lagi, dipegangnya hujung yang satu lagi. Kemudian kain itu diangkatnya sedikit sambil dilenggang-lenggangkan badan ibu itu.Dari sinilah terbitnya panggilan Lenggang Perut itu.Selepas itu, kain itu ditarik keluar daripada bawah badan ibu tersebut. Perbuatan ini akan dilakukan sehingga habis ketujuh-tujuh helai kain itu dikeluarkan dari bawah pinggang ibu tersebut. Kain yang di bawah sekali akan diberikan kepada tok bidan bersama-sama dengan kelapa, beras, damar, sirih pinang beserta dengan wang pengeras lima suku di dalam tepak sirih itu.
Biasanya, pada hari melenggang perut akan diadakan kenduri kecil-kecilan yang akan dihadiri oleh orang tua-tua dan kaum keluarga yang rapat. Pada masa kenduri itu berlangsung, si ibu yang akan melenggang perut itu akan dipakaikan dengan pakaian yang baru dan cantik.

3.      MUYI
Muyi merupakan satu amalan masyarakat jawa yang juga diamalkan oleh  masyarakat melayu kini. Setelah bayi lahir, selama tujuh hari tujuh malam tuan rumah hanya menunggu tetamu datang. Tetamu akan meninggalkan sedikit wang untuk si bayi. Supaya ibu dan ayahnya dapat gunakan untuk bayi tersebut.
Juga dikenali sebagai Jagong. Biasanya saudara mara dan jiran tetangga yang akan datang melawat. Mengikut kepercayaan jawa sebenar, orang perempuan akan datang melawat pada siang hari dan kaum lelaki akan berkunjung di malam hari.
Ketika menziarah keluarga bayi, tetamu akan dihidangkan dengan kuih-kuih tradisional seperti rempeyek dan rengginang. Tetamu datang bertujuan untuk menemani si ibu yang sedang berpantang.Mengikut kepercayaan masyarakat jawa, ibu yang baru melahirkan anak lemah semangatnya dan anak yang baru lahir mudah disampuk oleh kuasa jahat.

4.      MENANAM  URI
Setelah bayi lahir, uri bayi tersebut hendaklah ditanam. Bidan akan membasuh uri tersebut sehingga bersih menggunakan campuran asam berserta sedikit garam. Sekiranya bayi tersebut mempunyai kakak atau abang, kakak dan abangnya perlu memijak uri yang telah dibersihkan tersebut. Mengikut kepercayaan amalam memijak uri ini sebagai simbolik bahawa adik-beradik tersebut tidak akan bergaduh. Sekiranya bergaduh, mereka tidak akan putus saudara.
Setelah itu, uri tersebut akan dibalutkan dengan kain putih dan diletakkan kedalam periuk tanah yang telah ditebuk lubang di bahagian bawah periuk. Kemudian, masukkan sebarang benda yang ingin ditanam bersama uri tadi dan selimutkan kain putih tadi diatasnya.
Uri bayi perempuan akan ditanam dengan celak, pensel dan jarum. Ia bertujuan untuk memastikan si bayi membesar dan menjadi seorang yang cantik, pandai dalam pelajaran, dan pandai menjahit. Manakala uri bayi lelaki akan ditanam bersama pensel, paku dan jarum dengan harapan bayi tersebut membesar dan menjadi seorang yang pandai dan gagah.
Uri tersebut hendaklah ditanam di hadapan rumah bagi perempuan di kawasan orang lalu lalang.Manakala uri bayi lelaki boleh ditanam di belakang sedikit.Biasanya, uri ini ditanam oleh si bapa.Bapa bayi perlu mandi dan memakai wangian supaya anak menjadi seperti bapanya.

Waktu  malam tempat uri ditanam akan dilengkapi pelita. Selain mengelak daripada binatang korek , mereka juga berharap agar baby tu tidak diganggu oleh kuasa jahat. Lepas tu, tanah dari tempat uri ditanam  diambil sedikit  lalu dibungkus dalam sehelai kain putih. Bungkusan tu kemudiannya diletakkan di bawah tempat tidur baby . Masyarakat Jawa beranggapan ianya dapat teman baby tu sebab  setiap baby  dilahirkan bersama kawan atau “bathor”.

5.      BELAH MULUT
Belah mulut merupakan satu upacara permulaan setelah bayi dilahirkan. Upacara ini menggunakan air zam-zam, madu dan tamar sebelum beri bayi tersebut minum susu ibunya. Tapi ini merupakan amalan orang lama. Sekarang, orang jawa dan melayu sudah tidak mengamalkan belah mulut sedangkan dalam islam sendiri menggalakkan amalan ini dilakukan.

6.      CUKUR JAMBUL
Upacara cukur jambul ini diamalkan selepas 7 hari bayi tersebut lahir. Biasanya masyarakat jawa mengamalkan upacara naik buaian sama seperti masyarakat melayu. Tetapi, masyarakat jawa akan menyediakan ayam masak kicap, ikan parang goreng, serunding dan sambal goreng. Makanan ini akan dihantar kepada bidan yang menyambut bayi tersebut didalam mangkuk tingkat.

7.      BERPANTANG
Setelah melahirkan bayi, si ibu hendaklah berpantang selama 40 hari.Sepanjang tempoh berpantang, si ibu mestilah berbengkung, berurut, dan macam-macam lagi. Mengikut masyarakat jawa ibu hendaklah memakan tempe sepanjang empat puluh hari. Tempe yang dimakan adalah tempe bakar. Ibu hendaklah mengelakkan makanan yang berminyak.Sayur sayuran yang diambil mestilah sayur yang tidak mendatangkan angina dalam badan.Sayur kobis tidak digalakkan untuk makan. Sayur bayam elok dimakan kerana dapat memudahkan proses pencernaan.



LENGGANG PERUT

  




bahan-bahan untuk melenggang perut

nasi ambeng sempena majlis

upacara mandi bunga

suami isteri memijak telur secara serentak

si suami membelah kelapa

tiga helai kain batik digunakan






 5.0 KESIMPULAN
Etnik jawa merupakan antara etnik yang paling awal wujud di Malaysia.Suku kaum ini berasal daripada Indonesia dimana perpindahkan ke negara ini adalah disebabkan peperangan.Secara mudahnya, etnik ini disifatkan sebagai suku kaum yang sopan dan halus, tetapi mereka juga terkenal sebagai suatu suku bangsa yang tertutup san tidak mahu berterus terang.Sifat in kononya berdasarkan sifat orang Jawa yang ingin memeliharakan keharmonian atau keserasian dan menghindari pertikaian.
Hasil daripada kajian yang dilakukan mengenai adat menyambut kelahiran bayi bagi etnik jawa yang dilakukan di Kampung Jawa,kami telah memperoleh maklumat dari awal kandungan bayi tersebut sehingga kelahiran. Pelbagai peringkat yang perlu dilalui sama ada bagi si ibu dan bayi tersebut. Hal ini kerana, bagi etnik jawa, pelbagai kepercayaan yang perlu diikuti demi memastikan bayi dapat dilahirkan dengan sempurna tanpa sebarang masalah. Jika dahulu, responden yang ditemui mengakui bahawa terdapat unsur kepercayaan yang boleh menjurus kearah khurafat, namun selaras dengan peredaran masa dan perkembangan ilmu, kini, kebanyakan kepercayan dan adat bagi etnik jawa amnya adalah berlandaskan syariat Islam dan amnya bagi adat menyambut kelahiran bayi.
Terdapat pelbagai kebaikan yang dapat diperoleh kesan daripada pantang larang menyambut kelahiran bayi. Namun, arus kemodenan kini telah menyebabkan kebanyakan adat, budaya dan kepercayaan dalam masyarakat Jawa hanya tinggal pada nama sahaja. Sebagai contoh, adat lenggang perut dan cukur jambul,walaupun masih diamalkan sehingga kini tetapi kaedah yang dilakukan adalah berbeza. Hal ini kerana, masyarakat kini menganggapnya sebagai sesuatu yang sudah lapuk dan ketinggalan zaman. Justeru, etnik jawa boleh dikatakan sedang mengalami proses asimilasi berbanding etnik lain. Generasi muda sukar untuk dikategorikan sebagai orang Jawa yang tulen memandangkan segala kehidupan telah berubah mengikut peredaran waktu.
Justeru, bagi memastikan adat ini masih terus diamalkan, anak muda berketurunan Jawa seharusnya berbangga dengan keunikan yang ada kerana sebenarnya adat dan kepercayaan yang diamalkan kebanyakannya memberi kebaikan pada masa akan datang. Ibu bapa perlu menjelaskan setiap perkara yang dilakukan, bagi mengalakkan lagi generasi muda turun sama mengamalkan adat ini dan boleh diteruskan pada masa akan datang.



6.0 RUJUKAN
1.Penduduk Kampung Jawa di Klang , Selangor.
2. Tokoh Adat Jawa ,Puan faizah bt mohd yusof dan Puan Ummi khatijah binti hashim
3.http://www.slideshare.net/tlc1025/adat-tradisional-masyarakat-di-malaysia
4 . http://hissham66.blogspot.com/2012/08/kajian-etnik-jawa-di-malaysia.html
5. http://www.anneahira.com/adat-istiadat-suku-jawa.htm
6. http://ajengjenius.blogspot.com/2012/11/sebagian-adat-istiadat-indonesia-bayi.html
7.http://studentsrepo.um.edu.my/2023/8/BAB_5.pdf



7.0 LAMPIRAN


TRANSKRIP 1
Ibuk  : Okay, mula-mula nak  tanya pasal macam mana?
Kami : Start dari mengandung, sampai la baby tu keluar. Apa adat yang diamalkan masyarakat jawa. Apa upacara dia ?
Ibuk : upacara dia.. kalau orang Jawa  dalam masa 3 bulan mengandung dia buat kenduri. Lebih kurang kenduri kesyukuran. Dalam jawa di sebut “ selapan”. Dia dibuat untuk konon-konon pastikan anak lahir tu selamat.Dia masak pastu dipanggil la keluarga terdekat datang makan-makan.  Lauk yang selalu dihidangkan ialah nasik urap, kulupan macam nasi kerabu, ada pucuk ubi, kangkung dcelur.
            Lepas tu, sampai tujuh bulan dia buat la pula “lenggang perut” .
Kami  : Lenggang perut tu untuk ape?
Ibuk : Lenggang perut tu  lebih kurang macam doa selamat. Dia untuk pastikan bayi yang lahir tu selamat xde masalah
           Bile dah lahir tu, keluarga akan buat “muyi” 7 hari 7malam. Muyi ni maksud die orang datang melawat bayi tu la. Macam masyarakat biasa buat.Orang datang lepastu bagi bayi tu duit.
           Lepas 7 hari tu, buat pula  “cukur jambul” . Masa  cukur jambul tu ade la upacara naik buaian. Sama macam masyarakat melayu juga.Cuma yang beza dia ialah masakan dia. Masa majlis tu, dia masak ayam masak kicap, ikan parang goreng, serunding dengan sambal goreng.
           Makanan ini akan dihantar dalam mangkuk tingkat dekat siapa yang sambut bayi tu. Maksud dia sape bidan baby tu. Dulu ibuk penah dapat 7 kes dalam satu hari dari pagi sampai malam.  Kebetulan hari tu ibuk ade meeting kat banting. Jadi ibuk memang tak masak la. Makan pon dekat banting je la. Nak di jadikan cerita, ibuk balik dari meeting tu berderet mangkuk tingkat kt rumah ibuk.  Semua sama jer. Semua makanan cukur jambul.Dia bagi masa majlis cukur jambul tu la.Sebab banyak sangat, ibuk pilih la mana satu ibuk nak.Lepas tu ibuk sedekah kat budak-budak yang main petang-petang kat dewan sebelah rumah ibuk.
Kami : Ibuk, selepas tu upacara apa pulak?
Ibuk :  upacara belah mulut, Itu upacara permulaan baby dilahirkan. Lepas je baby lahir, diletaknya air zam-zam, madu  dengan tamar sebelum bagi baby tu susu. Tu la maksud belah  mulut. Dalam islam pon ade ajar belah mulut ni. Siap ade doa die pon. Itu lepas lahir laaa.  Tapi sekarang xbanyak dah orang buat macam tu. Lepas jer lahir terus bagi baby tu “baby contact”. Kirenye “ skin-to-skin”. Bagi terus menyusu.Tak de belah-belah mulut dah.
           Kirenya lepas cukur jambul, anak dah tak de ape-ape.Tinggal mak dia aje la.
Kami : Apa yang akan dilakukan dekat ibu baby tu pula ibuk ?
Ibuk :  Lepas jer beranak, ibu tu kene urut selama 7 hari, makan jamu. Biasa la, orang kita pon ade buat  jugak urut nie. Lepas itu, ibu tu kena la pantang 40 hari.
           Dalam masa ini pon, buat kenduri lagi .kira kenduri kesyukuran  sebab ibu dah selamat lahirkan bayi tu.
           Time pantang 40 hari ni la ibu dia masalah sikit. Kene berurut, berbekung,berbedak dan macam-macam lagi.
Kami : dari segi makanan ibu pula, ada pantang larang dia tak?
Ibuk :  Biasanya si ibu makan tempe jer. Tempe tu pon dibakar.Elak makan makanan berminyak. Lepas tu ade pantang larang jangan makan ikan sebab ade orang cakap kalau makan ikan nanti air susu tu jadi bau hanyir. Tapi ibuk tak tahu la betul ke tak hanyir.
Kami : kiranya makan tempe je la sepanjang tempoh pantang tu?
Ibuk :   yer sepanjang tempoh tu, makan tempe je la. Tapi kalau ikot tak boleh macam tu. Tak de sayur ape.Kita kene makan sayur kalau ikotkan.Tapi jangan la makan sayur yang bawak angin.Jangan la makan kobis, bayam.Tu semua tak usah la makan. Makan la sayur bayam ke apa. Sayur tu bagus makan untuk senang buang air.Kalau ikot orang kampong dulu, air pon tak boleh minum banyak-banyak. Siap disukatnya lagi air tu. Tu la sebabnya susah nak buang air. Tapi sekarang  orang tak buat dah. Orang dah pandai.Tak de la seksa orang sampai air pon tak bagi minum.
Kami : Ibuk, masa upacara-upacara sambut bayi ni meriah tak?                  
Ibuk :  Macam muyi tu. 7 hari 7 malam memang meriah daripada masyarakat melayu. Majlis orang buat kenduri kan. Macam dulu tak de TV, tak de letrik. Jadi tu je la hiburan masa tu. Nak  tau cara dorang dapat sumber cahaya masa tu? Dorang guna pelepah kelapa tak dibuang daun diikat dipanggil andang lepas tu letaklah api. Tu pon 40 tahun dulu la.
Kami : Ibuk dah berapa lama jadi bidan?
Ibuk :  37 tahun 17 hari jadi bidan. Start  umur ibuk 20 tahun lagi ibuk jadi bidan. Ibuk masuk training masa umur 18 tahun. Ibuk ni hospital trainer. Dia macam jadi nurse sekarang. Asyik exam jer. Lepas je tamat training, dia lempar la kite kat mana-mana yang ada kosong.Tapi tu 40 tahun dulu.Sekarang dah senang.
Kami : Ibuk, yang pijak uri tu untuk ape?
Ibuk : Itu macam lepas lahir kan ade uri,bawa balik uri tu,  basuh uri tu bersih-bersih. Sampai tak de darah. Kalau dia ade abang atau kakak, kalau dia anak sulung takda la. Yang tua kena pijak uri si adik itu. Tapi cuci dulu la uri tu.
Kami : Kenapa uri tu kene pijak?
Ibuk : Tu pendapat orang dulu-dulu, dorang cakap konon-konon tak bagi  adik beradik tu bergaduh. Kalau gaduh pon, tak kan putus. Kira macam mencantumkan kasih saying adik beradik la.
Kami : Ibuk, uri tu kene tanamkan?
Ibuk :  Uri kene tanam. Cuci bersih-bersih supaya anak tu jadi baik, bersih. Tapi ada setengah orang lempar  buang ja uri tu. Sebenarnya tak boleh gitu.Kene tanam walaupun tak cuci. Tak elok dilempar gitu ja. Dalam al-Quran pon ade ajar suruh basuh dan tanam uri tu.
Kami  : Nak tanam uri tu ade ke pantang larang die? Ada ke cara die? Setengah tanam dengan   pensel, paku, macam-macam lagi.Perlu ke ibuk?
Ibuk :  Dah basuh bersih-bersih, taruk dalam periuk tanah. Lepas tu diketuknya periuk tu bagi berlubang, lapik dengan kain putih dan taruk la uri tu. Lepas tu dibukaknya uri tu, masuk la apa nak masuk. Contohnya masuk kertas, pensel, paku, buah keras, asam, garam baru selimut balik uri tu. Tujuan dia nak bagi baby tu cerdik.Takda la sampai pensel pon tak kenal.Lepas tu tanam je la.
           Lepas tu, yang tanam tu biasanya si bapa.Si bapa tu kene mandi wangi-wangi.Kene ambil air sembahyang dengan pakai wangi-wangi supaya anak tu jadi macam si bapa tu la.
Kami : Tempat di tanam uri tu kat mana ibuk?
Ibuk : Kalau anak perempuan ditanamnya kat depan. Kat tempat orang lalu-lalang.Kalau anak lelaki pula tanam belakang sikit pon xpe.
Kami : Lepas dah tanam tu kene buat ape lagi?
Ibuk : lepas tanam tu, keliling tempat uri tu letak tin gas, pelita bagi terang. 7 hari dibuatnya. Kalau ikot kepercayaan, dia untuk elak kuasa jahat kacau bayi tu. Tapi sebenarnya nak halang binatang korek tempat tu. Nak bagi bayi tu terang hati. Tu jer.
Kami : Ibuk, macam mana nak tau ibu tu mengandung anak perempuan ke laki waktu dulu-dulu? Dulu kan xde scanning-scanning nie.
Ibuk : Nak tahu ibu tu mengandung anak laki ke perempuan senang ja. Tengok ja bentuk perut dia. Kalau anak lelaki, pusat si ibu tu timbul. Ibuk pon tak tahu kenapa timbul.Tapi tu la kejadian Allah. Kalau perempuan pula, pusat die kedalam lepas tu ade coklat-coklat  keliling pusat tu. Tu la kejadian Allah.Kalau nak pertikaikan memang tak tercapai dekat akal manusia.
Kami : Ok la ibuk, terima kasih sebab kongsi dengan kami pasal adat sambut bayi ni.
Ibuk : Sama-sama.

TRANSKRIP 2

Kami : Puan, kami ingin mengetahui serba sedikit adat-adat menyambut bayi yang diamalkan masyarakat jawa. Itu pon kalau puan tak keberatan.
Puan : hmm.. nak tau start dari mana yer? Dari mula ibu mengandung ker?
Kami : Yer, kami nak tau start dari ibu tu mengandung. Kira dari permulaan la.
Puan : Okay, start dari ibu tu mengandung, masa ibu tu mengandung 3 bulan akan diadakan kenduri. Kirenye kenduri kesyukuran nak sambut orang baru dalam keluarga la lebih kurang. Kenduri ni dalam kalangan keluarga. Saudara terdekat la kiranya.
           Lepas tu tak  de ape dah, tunggu sampai 7 bulan baru die buat pula lenggang perut.
Kami : Lenggang perut tu untuk ape?
Puan : Adat lenggang perut ni ade juga yang panggil  “tingkepan atau mitoni” . Biasanya buat untuk orang yang mengandung anak sulung.  Die di buat masa mengandung 7 bulan. Lenggang perut ni dibuat untuk memohon keselamatan ibu dengan baby tu.
Masyarakat Jawa ni  percaya janin tujuh bulan dah ade  roh yang perlu dijaga dan diraikan. Lenggang perut ni buat untuk anak sulung sebab bagi dorang anak sulung   bawa tuah. Upacara ini dibuat  oleh Mak Bidan yang bakal sambut baby tu . Bakal ibu terpaksa melalui beberapa peringkat upacara lenggang perut tu.
Kami : Apa upacara yang dijalankan tu puan?
Puan : Ibu yang tengah mengandung tu  akan dimandikan dengan air pelbagai jenis bunga diiringi dengan doa yang dibacakan oleh Mak Bidan. Ada la doa yang bidan tu amalkan setiap kali lenggang perut ni.  Lepas tu,  suami akan memasukkan sebutir telur ayam kampung dalam kain isteri dia. Telur tu dibiarkan jatuh dan pecah. Ni macam  simbolik tanda baby akan lahir dengan lancar tanpa masalah. Tapi, ada juga sesetengah masyarakat jawa yang perlukan si suami membelah buah kelapa muda. Kalau belahan buah kelapa betul – betul kat  tengah , mereka akan dapat baby lelaki. Sebaliknya kalau  belahan buah kelapa tersebut senget, mereka  bakal menerima baby perempuan.
Kami : Masa lenggang perut tu ade ke pantang larang dia?
Puan : Biasanya tetamu masa lenggang perut tu  dihidangkan dengan nasi ambeng. Masa  penyediaan dijalankan,  pelayan dimestikan mengambil dulang yang berisi nasi ambeng secara satu arah. Dorang  tak boleh  berjalan bolak- balik melawan arah. Ia untuk mengelakkan baby yang bakal dilahirkan keluar secara songsang.
Kami : Lepas baby tu lahir, apa lagi yang dibuat?
Puan : Lepas jer baby selamat lahir, upacara yang dijalankan ialah menanam uri. Mak Bidan akan  mencuci dan membersihkan uri dengan campuran asam beserta sedikit garam.  Lepas tu,  uri akan ditanam di bawah rumah atau persekitaran rumah.
Kami : Semasa penanaman uri tu, apa yang perlu diletakkan sekali dengan uri tu?
Puan : Uri baby perempuan akan ditanam dengan celak, pensil , dan jarum.  Sebab dorang  harap baby tu akan membesar  menjadi seorang yang cantik, pandai dalam pelajaran dan pandai menjahit baju.  Uri baby lelaki pula ditanam dengan  pensil, paku dan jarum dengan harapan bila  besar  nanti mereka akan jadi seorang yang pandai dan gagah.
Kami : Apa upacara atau adat yang dijalankan sepanjang penanaman uri tu? 
Puan : Waktu  malam tempat uri ditanam akan dilengkapi pelita. Selain mengelak daripada binatang korek , mereka juga berharap agar baby tu tidak diganggu oleh kuasa jahat. Lepas tu, tanah dari tempat uri ditanam  diambil sedikit  lalu dibungkus dalam sehelai kain putih. Bungkusan tu kemudiannya diletakkan di bawah tempat tidur baby . Masyarakat Jawa beranggapan ianya dapat teman baby tu sebab  setiap baby  dilahirkan bersama kawan atau “bathor”.
Kami : Puan, kami ada mendengar mengenai pijak uri. Tu pun adat menyambut baby juga ke?
Puan : Pijak uri? Yer ia ada diamalkan. Uri di pijak oleh adik beradik baby tersebut sebelum uri tu ditanam.Ia bertujuan sebagai simbolik bahawa adik beradik tersebut tidak akan bergaduh. Sebab dorang piker dorang dah pijak uri adik dorang. Tapi ia sebagai simbolik sahaja.
Kami : selain tu, apa lagi adat yang di amalkan?
Puan :  Selepas itu, apa yang dijalankan ialah Jagong. Jagong ni maksud die duduk. Tapi ada juga yang panggil adat ini dengan nama “muyi”.
Ia dijalankan dari hari pertama hingga ke tujuh kelahiran. Pada masa ni la  jiran tetangga dan saudara – mara akan datang menziarahi keluarga baby. Biasanya kaum perempuan akan datang berziarah pada siang hari. Kaum lelaki pula akan melawat pada waktu malam. Ketika berziarah mereka akan dihidangkan dengan kuih-kuih tradisional seperti rempeyek dan rengginang.ia bertujuan untuk menemani ibu dan baby tu. Sebabnya  masyarakat Jawa percaya ,  ibu yang baru melahirkan lemah semangatnya  manakala si bayi mudah disampuk oleh sesuatu kuasa jahat.
Kami : Dari segi cukur jambul pula, apa adat-adat yang diamalkan?
Puan : Cukur jambul? Cukur jambul ni ada dua nama, setengahnya panggil dia “puputan” .Cukur  jambul biasanya dijalankan lepas 40 hari baby lahir. Kiranya lepas ibu habis  berpantang.  Jiran dan saudara – mara dijemput untuk majlis doa selamat. Ketika ini mereka akan  berzanji beramai-ramai.  Selesai jer berzanji baby  akan dibawa keluar. Beberapa orang tetamu yang terdiri daripada Pak Imam dan  beberapa  orang alim akan memotong sedikit jambul sambil membaca sedikit doa  supaya baby tersebut membesar penuh keberkatan. Tapi ada juga baby  yang dicukur sampai  botak licin. Rambut tu  akan dimasukkan dalam kelapa dan  ditanam di sekitar rumah. Pada ketika ini , tuan rumah biasanya akan mengagihkan bunga telur dan bunga rampai kepada  tetamu. Biasanya telur tersebut dimasak pindang supaya lebih tahan lama. Ada juga yang menabur beras berserta sejumlah duit syiling di ruang tamu sebaik sahaja majlis potong jambul tersebut selesai sebagai simbol apabila dewasa nanti anak tersebut dimurahkan rezeki  dan senang dapat makanan dan kaya.
Kami: Apa proses yang akan dijalankan oleh ibu semasa berpantang?
Puan : Si ibu akan menjalani bengkongan. Bengkungan ni sejenis tali pinggang yang dipakai lepas melahirkan baby. Bengkung dibuat daripada kain yang lembut sepanjang 6 hingga 7 meter kalau tak silap la. Untuk senangkan  cara nak pakai , kain bengkung biasanya  diikatkan pada sesuatu seperti tiang. Si ibu ni  akan melilitkan bengkung tersebut pada bahagian bawah dada sampai  paha supaya  rahim mudah sembuh, perut tak  menggelebeh dan punggung tak jatuh.
Kami : okay, rasanya kami dah dapat maklumat yang mencukupi. Terima kasih sebab sudi meluangkan masa dengan kami untuk berkongsi mengenai adat-adat ni.
Puan : Sama-sama.

No comments:

Post a Comment